Zoek binnen het forum

Zoeken naar:   
Vraag: Hoe bereken ik de termijn voor een reguliere aanvraag
Naam: Friso (datum: 09-03-2021 11:20)

Dag allen,
Met belangstelling heb ik vele uren door dit forum gebladerd, maar kom helaas het antwoord op mijn vaag niet tegen.
Het gaat om het volgende: op 23/12 heb ik een aanvraag gedaan (via omgevingsloket) voor een omgevingsvergunning bouwen. Op 4/2 ontving ik van de gemeente een verzoek om aanvullende gegevens. Deze gegevens zijn door mij op 12/2 ingediend via het omgevingsloket. Op 25/2 ontving ik een brief van de gemeente dat de termijn verlengd is met zes weken. Volgens mij is echter op 24/2 de termijn van 8 weken verlopen en is er dus een vergunning van rechtswege ontstaan. Klopt mijn berekening?

Reageer
Re: Hoe bereken ik de termijn voor een reguliere aanvraag
Naam:
a (datum: 09-03-2021 11:28)

Erg frustrerend voorbeeld van falende gemeentes. Het lijkt wel alsof alle ambtenaren thuis zitten sinds corona. Maar werken doen ze niet. (zo, even mijn frustratie over de gemeentes waar ik momenteel mee moet werken kwijt)

Welke data staat op de brieven? Denk dat dat ook een rol speelt.
Re: Hoe bereken ik de termijn voor een reguliere aanvraag
Naam:
Friso (datum: 09-03-2021 12:03)

Hoi A.
Dank voor je reactie, inderdaad heel frustrerend, temeer omdat de gemeente in haar verzoek om aanvullende informatie ook vroeg naar informatie die allang was ingediend.
De dateringen van de brieven zijn exact zoals hierboven vermeld, dus 4/2 en 25/2. Dit zijn brieven die als bijlagen van emails met de dezelfde data zijn verstuurd.
Re: Hoe bereken ik de termijn voor een reguliere aanvraag
Naam:
pino (datum: 09-03-2021 16:48)

tja op de valreep.

je hebt rekening gehouden met de feestdagen in je berekening?


Re: Hoe bereken ik de termijn voor een reguliere aanvraag
Naam:
Friso (datum: 09-03-2021 17:46)

Hoi Pino,
Dank voor je reactie. Begrijp ik dat de gemeente toch op tijd is en niet een dag te laat. zoals ik bereken. Volgens mij hoef je alleen rekening te houden met feestdagen als de termijn op een feestdag eindigt.
Re: Hoe bereken ik de termijn voor een reguliere aanvraag
Naam:
J. Bolte , van BJH Safety Services (datum: 09-03-2021 21:58)

De termijn begint weer te lopen de dag NADAT je aanvulling is aangeleverd. Dat zorgt er volgens mij voor dat je 8-weken termijn op een zaterdag eindigt, en dan had de gemeente op uiterlijk 1 maart haar besluit moeten geven.

25 februari is dus op tijd, en die 6 weken verlenging is eerder regel dan uitzondering tegenwoordig. Ze hoeven ze ook niet volledig op te gebruiken.

Als het goed is, is er in die verlengingsbrief een nieuwe fatale datum genoemd, houdt die goed in de gaten. En reken je niet te snel rijk met een vergunning van rechtswege, dat is met de komst van de Wabo allemaal wat omslachtiger geworden dan vroeger. Je hebt hem niet 'zomaar'.
Re: Hoe bereken ik de termijn voor een reguliere aanvraag
Naam:
Friso (datum: 10-03-2021 10:53)

@Bolte, dank voor je reactie, maar mag ik nog een keer je hulp vragen? Ik kan namelijk nergens vinden dat de termijn de dag NADAT de aanvullende informatie is ingediend weer is gaan lopen, Waar kan ik dat vinden? Ik heb alleen een uitspraak gevonden (RVS 201803012/1/1A) waarin staat dat de termijn op dezelfde dag gaat lopen als die waarop de gevraagde informatie is ingediend. Dit conform art 4:15 (a) eerste lid Awb.
In mijn berekening is de termijn gaan lopen op de dag dat de aanvraag via het omgevingsloket is ingediend, dus 23/12. De gemeente heeft op 4/2 om aanvullende informatie verzocht, conform Awb artikel 4:15 wordt dan op 5/2 de termijn opgeschort. Tot die datum zijn er 44 dagen van de beslistermijn verlopen. De termijn begint in mijn optiek weer te lopen op de dag dat de aanvullende info is ingediend, dus op 12/2, in dat geval is de termijn van acht weken op 24/2 verstreken, en is de gemeente met haar brief van 25/2 waarin ze de termijn met zes weken verlengt, dus te laat.
Re: Hoe bereken ik de termijn voor een reguliere aanvraag
Naam:
J. Bolte , van BJH Safety Services (datum: 11-03-2021 16:11)

let op dat 4:15 over de opschorting gaat, en niet over de behandeling. Als de opschorting van 5/2 tot op 12/2 duurt, is dat 8 dagen extra bovenop je termijn. Wanneer die termijn normaal op 17/2 zou eindigen, wordt dat dus 25/2.

Ik heb er dus blijkbaar wel een stukje naast geteld ergens wanneer ik op zaterdag uitkwam. Maar 25/2 zou dus (hoewel heel laat) nog net op tijd zijn om die verlenging te versturen.
Re: Hoe bereken ik de termijn voor een reguliere aanvraag
Naam:
Friso (datum: 12-03-2021 11:05)

@Bolte. Mag ik beginnen met je een compliment te geven?
ik kom weinig fora tegen waar iemand zo de moeite neemt om een ander te helpen. Hulde!
Nog even terugkomend op je laatste post: volgens mij zitten er tussen 5/2 en 12/2 maar 7 dagen en is dus de termijn op 24/2 verlopen of zie ik iets over het hoofd en moet er op een andere manier geteld worden?
Re: Hoe bereken ik de termijn voor een reguliere aanvraag
Naam:
J. Bolte , van BJH Safety Services (datum: 12-03-2021 14:32)

Dank u wel. :)

Zoals gezegd gaat 4:!5 over de opschorting, en niet over de behandeltermijn. Het aantal dagen in die opschorting begint op de 5e, dat is dus dag 1. 6=2, 7=3, 8=4, 9=5, 10=6, 11=7 en 12=8. De twaalfde heb je aangeleverd, dat is dus de 8e en laatste dag van je opschorting. De volgende dag begint daarmee de behandeltermijn weer te lopen.
Re: Hoe bereken ik de termijn voor een reguliere aanvraag
Naam:
J. Bolte , van BJH Safety Services (datum: 12-03-2021 14:36)

Zie het zo: je zou op de 12e ook om 23:59 aan kunnen leveren, dat staat je vrij. Het zou wat oneerlijk zijn om de gemeente op die manier een reactiedag 'af te nemen'.

Voor de gemeente geldt hetzelfde, je ziet al dat de opschorting pas de dag na het versturen van de brief ingaat. Heeft dezelfde reden, maar dan in jouw voordeel.
Reageer

Hoe werkt het?

Selecteer een vraag door te klikken op de onderwerpen van de gestelde vragen, waarna het bijbehorend antwoord zichtbaar wordt samen met daaronder de reacties.

Staat uw vraag er niet bij, dan kunt u deze ingeven

Aangeboden door:


[ S&W Consultancy ]

S&W Consultancy BV
Postbus 5185
4380 KD Vlissingen

Bij klachten of misbruik kunt u mailen naar:
e-mail bouwhelp@s-w.nl

We kunnen vragen helaas niet per e-mail beantwoorden. Antwoorden worden gegeven door gebruikers van de website als u uw vraag toevoegt.

Advies|Indeling|Ontwerp


[ Emma Interieuradvies]


emma-interieuradvies.nl