Zoek binnen het forum

Zoeken naar:   
Vraag: Brandoverslag parkeergarage/auto's
Naam: Lars V (datum: 18-02-2021 08:12)

Voor een meerlaagse 'open' parkeergarage dient te worden aangetoond of er brandoverslag tussen de parkeerlagen plaats kan vinden.

Met een brandoverslagberekening volgens NEN 6068 wordt uitgegaan van een compartimentsbrand, terwijl er in dit geval enkele auto's tegelijkertijd zullen branden. Op welke manier kan brandoverslag met een autobrand worden berekend?
Reageer
Re: Brandoverslag parkeergarage/auto's
Naam:
Joost (datum: 18-02-2021 08:21)

wonderlijke vraag.... wie stelt de vraag? om hier goed antwoord op te kunnen geven moeten de brandveiligheiduitgangspunten van de garage goed bekend zijn. Op basis van dit bericht kan je eigenlijk niet goed bepalen wat de situatie is en vanuit welke gedachte de vraag gesteld wordt.
Re: Brandoverslag parkeergarage/auto's
Naam:
Joost (datum: 18-02-2021 08:23)

als de parkeergarage op basis van gelijkwaardigheid is ontworpen dan moet je met deze vraag terug naar je adviseur. Is het een garage met compartimenten van max 1000m2. Dan kan je m.i. gewoon conform de NEN6068 een brandoverslag berekening maken.
Re: Brandoverslag parkeergarage/auto's
Naam:
J. Bolte , van BJH Safety Services (datum: 18-02-2021 17:04)

Je schrijft 'open' al tussen aanhalingstekens, wat bedoel je daarmee?

Op het moment dat je parkeergarage niet voorzien is van een gevel, is het ook geen 'gebouw' in de zin van de Woningwet/bouwbesluit. Ten hoogste een 'bouwwerk'. Een niet-besloten ruimte hoeft daarbij niet in een BC te liggen, dus je krijgt ook geen overslag tussen BC's.

Op het moment dat je wel gewoon een gebouw hebt, zit je inderdaad ook aan de regels van een gebouw vast. Vaak wordt er daarom bij parkeergarages een beroep op gelijkwaardigheid gedaan, om te voorkomen dat je het in kleine standaard-compartimentjes moet gaan indelen, met alle gevolgen van dien.

Re: Brandoverslag parkeergarage/auto's
Naam:
J. Bolte , van BJH Safety Services (datum: 18-02-2021 17:07)

En de berekening is gewoon 'standaard', omdat je ook de standaard bouwbesluitregels toepast. Het maakt voor het model dus niet uit wat er in dat brandcompartiment staat.

Idem dito voor de weerstand tegen bezwijken van de constructie, waarschijnlijk is dat ook berekend met de 'standaard' brand, en niet met brandende wagens in gedachte.

Wanneer je daar als ontwerper een extra risico in ziet, staat het je natuurlijk vrij een aangepast model te gebruiken. En wanneer je met gelijkwaardigheid bezig bent, schrijft die wellicht ook voor dat je van een ander model uit moet gaan voor bijvoorbeeld een CFD-berekening.
Reageer

Hoe werkt het?

Selecteer een vraag door te klikken op de onderwerpen van de gestelde vragen, waarna het bijbehorend antwoord zichtbaar wordt samen met daaronder de reacties.

Staat uw vraag er niet bij, dan kunt u deze ingeven

Aangeboden door:


[ S&W Consultancy ]

S&W Consultancy BV
Postbus 5185
4380 KD Vlissingen

Bij klachten of misbruik kunt u mailen naar:
e-mail bouwhelp@s-w.nl

We kunnen vragen helaas niet per e-mail beantwoorden. Antwoorden worden gegeven door gebruikers van de website als u uw vraag toevoegt.

Advies|Indeling|Ontwerp


[ Emma Interieuradvies]


emma-interieuradvies.nl