Zoek binnen het forum

Zoeken naar:   
Vraag: later ontstane gebreken
Naam: jan kees, van Noordergraaf (datum: 27-01-2019 15:12)

In 2011 werd ons huis opgeleverd. Na zo'n 5 jaar is de gevelbekleding helemaal krom getrokken en lekt het daardoor langs de kozijnen. Deze zwarte delen (Profort) zitten aan de zonkant van het huis. De aannemer geeft nu als oplossing alleen een kleine bijdrage in het vervangen van die bekleding. Is een aannemer niet verantwoordelijk voor de materialen die hij gebruikt. Moet hij dit niet gewoon vervangen? Hoe kom ik erachter of er een soort garantieperiode is en hoe lang dan? Er staat in het contract dat hij zich moet houden aan "Algemene voorwaarden voor aannemingen in het bouwbedrijf 1992 (AVA 1992) en de risicoregeling woningen en utiliteitsbouw 1991", maar daar kom ik niet uit...
Reageer
Re: later ontstane gebreken
Naam:
Jeroen (datum: 27-01-2019 15:51)

Kijk eens in het bestek naar wat er is beschreven over garantie.
Dat probleem mag natuurlijk niet optreden binnen een jaar of 5.
Die aannemer moet goed onder druk gezet worden.

Re: later ontstane gebreken
Naam:
pino (datum: 28-01-2019 16:08)

We leven nu in 2019 die 5 jaar m.i. een flink stuk omlaag afgerond.
maar dat terzijde

Garantie betekend niet dat je kosteloos een nieuwe gevel krijgt

Ik vind het geen verkeerd aanbod van die aannemer.
Als je het hard speelt heb je kans dat zij dat ook doen

kan bijvoorbeeld ook het gevolg zijn van onvoldoende onderhoud of iets dergelijks


Re: later ontstane gebreken
Naam:
JG (datum: 28-01-2019 21:16)

De fabrikant/leverancier van "Profort" omschrijft het materiaal als een duurzaam gevelbekledingsmateriaal met 10 jaar garantie.

Maar zeer belangrijk is dat nauwkeurig de toepassingsrichtlijnen zijn opgevolgd.

M.i verstandig door een bouwkundige na te laten gaan of het materiaal ook juist is verwerkt. Wellicht is ook een expert van "Profort" in te schakelen.
Re: later ontstane gebreken
Naam:
JG (datum: 28-01-2019 22:29)

Aanvulling:
Met "Google met de trefwoorden "Product informatie profort" de technische documentatie in te zien. In de documentatie zijn ook de garantievoorwaarden aangegeven.
Re: later ontstane gebreken
Naam:
Leon (datum: 29-01-2019 10:23)

Het is maar de vraag of er een bestek aan ten grondslag ligt. In geval van projectbouw bijvoorbeeld heb je als koper niks met bestekken te maken. Anderzijds is het niet normaal dat je (onderhoudsarme) gevelbekleding na 8 jaar al aan vervanging toe is. Op basis van het conformiteitsbeginsel zou je in dat opzicht toch ook wat meer mogen verwachten dan een kleine bijdrage in de kosten naar mijn idee. Het lijkt er op dat het gekozen materiaal niet geschikt is voor z'n doel en/of dat het niet juist verwerkt is. Simpelweg verschuilen achter een garantie lijkt me niet op z'n plaats, hier is structureel iets mis. Als je lid bent van Vereniging Eigen Huis bijvoorbeeld dan zou je daar eens kunnen vragen wat de mogelijkheden zijn.
Re: later ontstane gebreken
Naam:
Jeroen (datum: 29-01-2019 10:51)

Haal de producent er maar bij.
Re: later ontstane gebreken
Naam:
pino (datum: 29-01-2019 11:52)

Ik had begrepen dat de aannemer een kleine bijdrage vroeg om de bekleding aan te brengen.

Maar je kan het inderdaad ook anders opvatten
Reageer

Hoe werkt het?

Selecteer een vraag door te klikken op de onderwerpen van de gestelde vragen, waarna het bijbehorend antwoord zichtbaar wordt samen met daaronder de reacties.

Staat uw vraag er niet bij, dan kunt u deze ingeven

Aangeboden door:


[ S&W Consultancy ]

S&W Consultancy BV
Postbus 5185
4380 KD Vlissingen

Bij klachten of misbruik kunt u mailen naar:
e-mail bouwhelp@s-w.nl

We kunnen vragen helaas niet per e-mail beantwoorden. Antwoorden worden gegeven door gebruikers van de website als u uw vraag toevoegt.

Advies|Indeling|Ontwerp


[ Emma Interieuradvies]


emma-interieuradvies.nl