Zoek binnen het forum
Vraag: branddoorslag ventilatiekanalen
Naam: W. Sanders (datum: 06-07-2018 11:19)
is het verplicht om in een bestaande flat de aansluitingen van de ventilatiekanalen van de rookgas en toevoer van de CV ketel, op de schacht zodanig af te werken dat hiermee de weerstand tegen branddoorslag van 60 minuten bereikt wordt?
Reageer
Naam: W. Sanders (datum: 06-07-2018 11:19)
is het verplicht om in een bestaande flat de aansluitingen van de ventilatiekanalen van de rookgas en toevoer van de CV ketel, op de schacht zodanig af te werken dat hiermee de weerstand tegen branddoorslag van 60 minuten bereikt wordt?
Reageer
Re: branddoorslag ventilatiekanalen
Naam: Frits (datum: 07-07-2018 13:37)
Ja, maar de WBD is afhankelijk van het bouwjaar van uw flat. Op niveau bestaande bouw (het absolute minimum) zou het 20 minuten minimaal moeten zijn.
Is het wel een gezamenlijke afvoerschacht?
Naam: Frits (datum: 07-07-2018 13:37)
Ja, maar de WBD is afhankelijk van het bouwjaar van uw flat. Op niveau bestaande bouw (het absolute minimum) zou het 20 minuten minimaal moeten zijn.
Is het wel een gezamenlijke afvoerschacht?
Re: branddoorslag ventilatiekanalen
Naam: Jeroen (datum: 07-07-2018 23:03)
Het gaat niet alleen om de eis, maar ook om hoe je aan die eis voldoet.
Helemaal afhankelijk van waar dat kanaal zit en via welke ruimten dat kanaal loopt.
Het is zeker niet per se zo dat er een brandwerende afsluiting van het kanaal moet komen om aan een brandwerendheidseis te voldoen.
Naam: Jeroen (datum: 07-07-2018 23:03)
Het gaat niet alleen om de eis, maar ook om hoe je aan die eis voldoet.
Helemaal afhankelijk van waar dat kanaal zit en via welke ruimten dat kanaal loopt.
Het is zeker niet per se zo dat er een brandwerende afsluiting van het kanaal moet komen om aan een brandwerendheidseis te voldoen.
Re: branddoorslag ventilatiekanalen
Naam: J. Bolte , van BJH Safety Services (datum: 09-07-2018 13:06)
@jeroen
wel graag volledig zijn in je info.
Dat kanaal vormt een doorbraak tussen het ene appartement en het andere. Daar moet dus op de een of andere manier een brandscheiding in zitten van X minuten.
Dat kan wel op verschillende manieren, maar dat die scheiding er moet zijn is een eis.
In niet-toegankelijke kanalen of schachten is het meestal niet te doen om die scheiding in het vloerveld te leggen, dus zorgt 'men' er dan voor dat de schachtwanden enkel- of dubbelzijdig brandwerend zijn, en dat doorvoeringen door die wanden brandwerend zijn afgewerkt. In het gunstigste geval moet je dan per appartement nog maar X/2 brandwerendheid te realiseren de schacht in.
Meest snelle oplossing wanneer de schachtwand verder OK is, is manchetten om de kanalen te gooien en er klaar mee te zijn. Die manchetten hebben dan wel een flinke overwaarde (vaak minimaal 60 minuten brandwerend), maar dan heb je een snelle en relatief goedkope standaard oplossing.
Je kunt je wel druk gaan maken over minimale brandwerenheid en alternatieven, maar die krijg je toch nooit helemaal sluitend onderbouwd en dan ben je weer meer tijd dan nodig kwijt.
Reageer
Naam: J. Bolte , van BJH Safety Services (datum: 09-07-2018 13:06)
@jeroen
wel graag volledig zijn in je info.
Dat kanaal vormt een doorbraak tussen het ene appartement en het andere. Daar moet dus op de een of andere manier een brandscheiding in zitten van X minuten.
Dat kan wel op verschillende manieren, maar dat die scheiding er moet zijn is een eis.
In niet-toegankelijke kanalen of schachten is het meestal niet te doen om die scheiding in het vloerveld te leggen, dus zorgt 'men' er dan voor dat de schachtwanden enkel- of dubbelzijdig brandwerend zijn, en dat doorvoeringen door die wanden brandwerend zijn afgewerkt. In het gunstigste geval moet je dan per appartement nog maar X/2 brandwerendheid te realiseren de schacht in.
Meest snelle oplossing wanneer de schachtwand verder OK is, is manchetten om de kanalen te gooien en er klaar mee te zijn. Die manchetten hebben dan wel een flinke overwaarde (vaak minimaal 60 minuten brandwerend), maar dan heb je een snelle en relatief goedkope standaard oplossing.
Je kunt je wel druk gaan maken over minimale brandwerenheid en alternatieven, maar die krijg je toch nooit helemaal sluitend onderbouwd en dan ben je weer meer tijd dan nodig kwijt.