Zoek binnen het forum
Vraag: Milieuprestatieberekening hoek-tussenwoning of per blok
Naam: Henrie (datum: 23-02-2018 09:43)
Voor een project moet er een Milieuprestatieberekening worden gemaakt.
Het gaat hier om 1 blok woningen met diverse varianten.
Kan er nu worden volstaan met 1 MPG berekening voor het gehele blok? of moeten er verschillende berekeningen worden gemaakt voor de verschillende type woningen ( hoekwoningen en tussen woning)
Reageer
Naam: Henrie (datum: 23-02-2018 09:43)
Voor een project moet er een Milieuprestatieberekening worden gemaakt.
Het gaat hier om 1 blok woningen met diverse varianten.
Kan er nu worden volstaan met 1 MPG berekening voor het gehele blok? of moeten er verschillende berekeningen worden gemaakt voor de verschillende type woningen ( hoekwoningen en tussen woning)
Reageer
Re: Milieuprestatieberekening hoek-tussenwoning of per blok
Naam: Michiel Meinema , van Bouwfysica Meinema (datum: 23-02-2018 11:36)
Bij mijn weten moet het per type, echter je zou ook het totaal in kunnen vullen en delen door het aantal woningen om op een gemiddelde te komen.
Ik zou er persoonlijk bij uw opdrachtgever op aandringen om deze berekeningen niet uit te laten voeren aangezien het resultaat niets zegt over de duurzaamheid van het gebouw.
Verder is bibliotheek van verschillende software pakketten nog te beperkt en zijn de schaduwkosten tussen de 2 verschillende typen metselwerk een factor 20.
Zolang DGBC en/of nationale milieudatabase niet kunnen beargumenteren waarom er zo een groot verschil is tussen 2 nagenoeg identieke constructies (of hoe schaduwkosten zijn opgebouwd). Zou ik persoonlijk geen moeite doen voor dit type berekeningen.
Met vriendelijke groet,
Michiel Meinema
Naam: Michiel Meinema , van Bouwfysica Meinema (datum: 23-02-2018 11:36)
Bij mijn weten moet het per type, echter je zou ook het totaal in kunnen vullen en delen door het aantal woningen om op een gemiddelde te komen.
Ik zou er persoonlijk bij uw opdrachtgever op aandringen om deze berekeningen niet uit te laten voeren aangezien het resultaat niets zegt over de duurzaamheid van het gebouw.
Verder is bibliotheek van verschillende software pakketten nog te beperkt en zijn de schaduwkosten tussen de 2 verschillende typen metselwerk een factor 20.
Zolang DGBC en/of nationale milieudatabase niet kunnen beargumenteren waarom er zo een groot verschil is tussen 2 nagenoeg identieke constructies (of hoe schaduwkosten zijn opgebouwd). Zou ik persoonlijk geen moeite doen voor dit type berekeningen.
Met vriendelijke groet,
Michiel Meinema
Re: Milieuprestatieberekening hoek-tussenwoning of per blok
Naam: Leon (datum: 23-02-2018 12:21)
@Michiel Meinema
Ik weet niet anders dan dat dit per woningtype moet. Is op zich ook logisch, dat doe je bij bijvoorbeeld de EPG ook. Elke woning op zich moet voldoen. Dat de hele MPG-berekening een wazig verhaal is, dat is inderdaad bekend (behalve bij de overheid zelf waarschijnlijk). De berekening niet maken is geen optie, het is onderdeel van de indieningsvereisten.
Naam: Leon (datum: 23-02-2018 12:21)
@Michiel Meinema
Ik weet niet anders dan dat dit per woningtype moet. Is op zich ook logisch, dat doe je bij bijvoorbeeld de EPG ook. Elke woning op zich moet voldoen. Dat de hele MPG-berekening een wazig verhaal is, dat is inderdaad bekend (behalve bij de overheid zelf waarschijnlijk). De berekening niet maken is geen optie, het is onderdeel van de indieningsvereisten.
Re: Milieuprestatieberekening hoek-tussenwoning of per blok
Naam: Michiel Meinema , van Bouwfysica Meinema (datum: 23-02-2018 14:18)
Ik weet dat het sinds 1 januari verplicht is, ik kan er echter niet met mijn hoofd bij waarom je een incomplete tool zou invoeren die de duurzaamheidsdoelstellingen van de overheid negatief zullen beinvloeden.
Het probleem bij al deze dingen is de definitie van het woord duurzaam(heid). Indien de impact inderdaad zoals de tools beweren voor 90% op productie en sloop te liggen. De gebruikersfase of transport word gemakshalve maar even vergeten.
Als bouwfysicus begrijp ik echter dat de meeste winst te behalen is tijdens de gebruiksfase.
Wie gaat er nu geen PUR gebruiken bij aansluitingen, ik ken een geitenwollensokken gebouw waar geen PUR is gebruikt met als gevolg dat alle kozijnen nu behoorlijk lek zijn.
De negatieve impact van het chemische PUR wordt zo zwaar overtroffen door de lekkende kozijnen met als gevolg dat er veel meer energie het gebouw in moet om het op temperatuur te houden.
Bovenstaande wordt ook op geen enkele manier meegenomen in de MPG-berekeningen.
Naam: Michiel Meinema , van Bouwfysica Meinema (datum: 23-02-2018 14:18)
Ik weet dat het sinds 1 januari verplicht is, ik kan er echter niet met mijn hoofd bij waarom je een incomplete tool zou invoeren die de duurzaamheidsdoelstellingen van de overheid negatief zullen beinvloeden.
Het probleem bij al deze dingen is de definitie van het woord duurzaam(heid). Indien de impact inderdaad zoals de tools beweren voor 90% op productie en sloop te liggen. De gebruikersfase of transport word gemakshalve maar even vergeten.
Als bouwfysicus begrijp ik echter dat de meeste winst te behalen is tijdens de gebruiksfase.
Wie gaat er nu geen PUR gebruiken bij aansluitingen, ik ken een geitenwollensokken gebouw waar geen PUR is gebruikt met als gevolg dat alle kozijnen nu behoorlijk lek zijn.
De negatieve impact van het chemische PUR wordt zo zwaar overtroffen door de lekkende kozijnen met als gevolg dat er veel meer energie het gebouw in moet om het op temperatuur te houden.
Bovenstaande wordt ook op geen enkele manier meegenomen in de MPG-berekeningen.
Re: Milieuprestatieberekening hoek-tussenwoning of per blok
Naam: Leon (datum: 23-02-2018 14:30)
Nou Michiel, als je waterdichtheid afhankelijk is van een bouwvakker met een PUR-bus dan heb je volgens mij andere zorgen dan alleen de duurzaamheid :)
Naam: Leon (datum: 23-02-2018 14:30)
Nou Michiel, als je waterdichtheid afhankelijk is van een bouwvakker met een PUR-bus dan heb je volgens mij andere zorgen dan alleen de duurzaamheid :)
Re: Milieuprestatieberekening hoek-tussenwoning of per blok
Naam: Michiel Meinema , van Bouwfysica Meinema (datum: 23-02-2018 14:42)
Klopt, al, doelde ik op luchtdichtheid, niet op waterdichtheid al zou het mij niet verbazen als dit ook op die manier lek is.
Maargoed, bij bewoners en bouwer was het idee ontstaan dat het gebruik van enkel "organische" of "natuurlijke" materialen automatisch zou leiden tot een duurzaam gebouw.
Mijn punt is juist dat het materiaal zelf vrij weinig zegt over de duurzaamheid van het totaal. Meer impact heeft de plaats waar het wordt toegepast in een gebouw en wellicht nog belangrijker waar het weg moet komen (transport).
Naam: Michiel Meinema , van Bouwfysica Meinema (datum: 23-02-2018 14:42)
Klopt, al, doelde ik op luchtdichtheid, niet op waterdichtheid al zou het mij niet verbazen als dit ook op die manier lek is.
Maargoed, bij bewoners en bouwer was het idee ontstaan dat het gebruik van enkel "organische" of "natuurlijke" materialen automatisch zou leiden tot een duurzaam gebouw.
Mijn punt is juist dat het materiaal zelf vrij weinig zegt over de duurzaamheid van het totaal. Meer impact heeft de plaats waar het wordt toegepast in een gebouw en wellicht nog belangrijker waar het weg moet komen (transport).
Re: Milieuprestatieberekening hoek-tussenwoning of per blok
Naam: Leon (datum: 23-02-2018 18:43)
Snap je punt hoor. Maar je zult het met me eens zijn dat zoiets lastig te definieren en vooral waarderen is. Wat dat betreft heb je ook meer aan een volledige GPR berekening bijvoorbeeld, daarin worden al veel meer facetten behandeld.
Naam: Leon (datum: 23-02-2018 18:43)
Snap je punt hoor. Maar je zult het met me eens zijn dat zoiets lastig te definieren en vooral waarderen is. Wat dat betreft heb je ook meer aan een volledige GPR berekening bijvoorbeeld, daarin worden al veel meer facetten behandeld.
Re: Milieuprestatieberekening hoek-tussenwoning of per blok
Naam: Michiel Meinema , van Bouwfysica Meinema (datum: 26-02-2018 11:18)
Inderdaad is GPR al iets completer, verbaast me derhalve ook waarom er een ander toetscriterea is ontwikkeld die een willekeurig aspect van duurzaamheid op onvolledige wijze toetst.
Al is in GPR ook de impact van gebruiks- en transport-fase naar mijn mening ondergewardeerd t.o.v. productie en sloop.
Naam: Michiel Meinema , van Bouwfysica Meinema (datum: 26-02-2018 11:18)
Inderdaad is GPR al iets completer, verbaast me derhalve ook waarom er een ander toetscriterea is ontwikkeld die een willekeurig aspect van duurzaamheid op onvolledige wijze toetst.
Al is in GPR ook de impact van gebruiks- en transport-fase naar mijn mening ondergewardeerd t.o.v. productie en sloop.
Re: Milieuprestatieberekening hoek-tussenwoning of per blok
Naam: Leon (datum: 26-02-2018 12:00)
Tja het blijft natuurlijk een theoretisch model. Gebruiksaspecten heb je niet in de hand, om transportaspecten mee te rekenen zul je al heel precies moeten weten wat je toepast. En hoe ga je de transportinvloeden meerekenen dan? Van elk product aangeven waar de fabriek staat en dat koppelen aan het projectadres? Dat is niet te doen...
Naam: Leon (datum: 26-02-2018 12:00)
Tja het blijft natuurlijk een theoretisch model. Gebruiksaspecten heb je niet in de hand, om transportaspecten mee te rekenen zul je al heel precies moeten weten wat je toepast. En hoe ga je de transportinvloeden meerekenen dan? Van elk product aangeven waar de fabriek staat en dat koppelen aan het projectadres? Dat is niet te doen...
Re: Milieuprestatieberekening hoek-tussenwoning of per blok
Naam: Jack , van SenS (datum: 28-02-2018 08:40)
Los van de toegevoegde waarde van de MPG-berekening;
het is al langer verplicht de berekening te maken en in te dienen, maar sinds 1 januari van dit jaar geldt ook daadwerkelijk 'n prestatie-eis.
Naam: Jack , van SenS (datum: 28-02-2018 08:40)
Los van de toegevoegde waarde van de MPG-berekening;
het is al langer verplicht de berekening te maken en in te dienen, maar sinds 1 januari van dit jaar geldt ook daadwerkelijk 'n prestatie-eis.
Re: Milieuprestatieberekening hoek-tussenwoning of per blok
Naam: Michiel Meinema , van Bouwfysica Meinema (datum: 28-02-2018 10:20)
Zoals bovenstaand is uitgelegd ontbreekt het hier aan toegevoegde waarde, heb recent de eindrapportage gelezen van het onderzoek naar MPG berekeningen. Hier bleek een 60 % verschil te zitten tussen een groep architecten die hetzelfde gebouw invoerden. Daarnaast zat er een 30-40 % verschil afhankelijk van welke software er gebruikt wordt.
Deze foutmarges zijn zo gigantisch dat de enige conclusie kan zijn dat de berekeningen zinloos zijn.
Naam: Michiel Meinema , van Bouwfysica Meinema (datum: 28-02-2018 10:20)
Zoals bovenstaand is uitgelegd ontbreekt het hier aan toegevoegde waarde, heb recent de eindrapportage gelezen van het onderzoek naar MPG berekeningen. Hier bleek een 60 % verschil te zitten tussen een groep architecten die hetzelfde gebouw invoerden. Daarnaast zat er een 30-40 % verschil afhankelijk van welke software er gebruikt wordt.
Deze foutmarges zijn zo gigantisch dat de enige conclusie kan zijn dat de berekeningen zinloos zijn.
Re: Milieuprestatieberekening hoek-tussenwoning of per blok
Naam: Roy (datum: 28-02-2018 19:33)
Er zal altijd verschil zitten tussen verschillende berekeningen en software pakketten. Dit is als sinds de EPC is ingevoerd. Zolang een toetsende instantie de berekeningen voldoende vindt (al dan niet door te weinig kennis) dan zal dit ook altijd zo blijven.
Naam: Roy (datum: 28-02-2018 19:33)
Er zal altijd verschil zitten tussen verschillende berekeningen en software pakketten. Dit is als sinds de EPC is ingevoerd. Zolang een toetsende instantie de berekeningen voldoende vindt (al dan niet door te weinig kennis) dan zal dit ook altijd zo blijven.
Re: Milieuprestatieberekening hoek-tussenwoning of per blok
Naam: Leon (datum: 28-02-2018 23:55)
Ben ik niet helemaal met je eens Roy. De EPG is een vrij duidelijk afgekaderde rekenmethode. De MPG daarentegen lijkt redelijk vogelvrij te zijn, dat schiet niet op...
Naam: Leon (datum: 28-02-2018 23:55)
Ben ik niet helemaal met je eens Roy. De EPG is een vrij duidelijk afgekaderde rekenmethode. De MPG daarentegen lijkt redelijk vogelvrij te zijn, dat schiet niet op...
Re: Milieuprestatieberekening hoek-tussenwoning of per blok
Naam: Roy (datum: 01-03-2018 12:23)
Ondanks dat het een vrij heldere norm is en de software ook rechtlijnig is, is er altijd wel iets op te merken aan een ingediende EPC berekening.
Een MPG is wat wolliger dat klopt. Ik zie de MPG ook meer als een richtlijn dan als een exacte wetenschap.
Reageer
Naam: Roy (datum: 01-03-2018 12:23)
Ondanks dat het een vrij heldere norm is en de software ook rechtlijnig is, is er altijd wel iets op te merken aan een ingediende EPC berekening.
Een MPG is wat wolliger dat klopt. Ik zie de MPG ook meer als een richtlijn dan als een exacte wetenschap.