Zoek binnen het forum

Zoeken naar:   
Vraag: vluchtroute
Naam: Jack, van SenS (datum: 15-01-2016 14:54)

Onder een woongebouw ligt een half-verdiepte kelder met parkeerplaatsen en bergingen. Vanuit deze kelder kan in 2 richtingen worden gevlucht; 1) via (binnen)trap naar hal op de begane grond en vervolgens naar buiten; 2) via de in/uitrit van de kelder naar buiten. Vraag: voldoet de vluchtroute via in/uitrit?
Zie bijv. Bouwbesluit art.2.26 "Een hoogteverschil van meer dan 0,21m tussen vloeren waarover een vluchtroute voert en tussen vloeren van ..(etc).. en het aansluitende terrein wordt overbrugd door een vaste trap of een vaste hellingbaan". De in/uitrit conform NEN2443 is geen hellingbaan (tbv rolstoelgebruik) conform Bouwbesluit art.2.43. Ik ben van mening dat je onderaan de in-/uitrit het gebouw verlaat (je staat dan buiten) en dat daar dus feitelijk de vluchtroute eindigt.
Hoe zien jullie dit?
Reageer
Re: vluchtroute
Naam:
Leon (datum: 15-01-2016 15:10)

Je bent dan wel buiten, maar je bent niet op het aansluitende terrein (heel theoretisch kun je immers dan nog steeds geen kant op). Oftewel: volgens mij mag je een 'standaard'hellingbaan voor auto's niet zien als loop-/vluchtroute.
Re: vluchtroute
Naam:
J. Bolte (datum: 15-01-2016 15:48)

Ik denk niet dat je buiten staat. Die garage is gewoon een gebouwgebonden ruimte. Dat hij op sommige vlakken gezien kan worden 'als buiten', bijvoorbeeld ventilatie, doet daar niet aan af.

Waarom gebruik je niet gewoon de voordeur als vluchtroute?
Re: vluchtroute
Naam:
Roy (datum: 15-01-2016 16:00)

Zoals de heren boven me stellen dient de hellingsbaan theoretisch te voldoen aan het Bouwbesluit.

Je zou in overleg kunnen gaan met het bevoegd gezag of ze de hellingsbaan als gelijkwaardigheid willen accepteren. Dit is destijds bij het appartementencomplex waar ik woon ook gedaan.
Re: vluchtroute
Naam:
pino (datum: 17-01-2016 21:44)

@Bolte,
Het komt ook voor dat de hellingbaan daadwerkelijk buiten het gebouw zit.
en in feiten gewoon een aflopende straat is.


Re: vluchtroute
Naam:
J. Bolte (datum: 18-01-2016 13:47)

@Roy,

Waarom zou je dat willen, als je normale uitgangen al op het aansluitend terrein uit komen? Het is niet handig om personen eerst naar beneden te laten vluchten en vervolgens weer omhoog...
Re: vluchtroute
Naam:
Roy (datum: 18-01-2016 13:59)

@Bolte

Ik las het als je staat in de parkeergarage en je hebt ten minste twee uitgangen nodig. Eentje loopt via de normale trap naar de begane grond en de andere over de hellingsbaan welke door de auto's wordt gebruikt. De beide vluchtwegen lopen omhoog.
Re: vluchtroute
Naam:
J. Bolte (datum: 18-01-2016 14:28)

Ik vraag me eerst maar eens af of je daar 2 uitgangen nodig hebt. Kleine garage, het zou best nog wel eens met 1 route af kunnen, vooral als het trappenhuis beschermd is uitgevoerd.
Re: vluchtroute
Naam:
Jack , van SenS (datum: 19-01-2016 14:49)

Heren, alvast dank voor jullie input. N.a.v. jullie reactie wat extra info ter verduidelijking:
- de in/uitrit (hellingbaan) van deze halfverdiepte kelder ligt geheel buiten het gebouw. Toegang kelder is onderaan de hellingbaan;
- in de kelder bevinden zich bergingen en parkeerplaatsen. Ivm loopafstanden zijn 2 uitgangen (vluchtmogelijkheden) nodig. Vluchten vanuit de kelder dus zoals eerder vermeld: 1) via traphal naar begane grond, resp. naar buiten en 2) via in/uitrit (hellingbaan), welke dus pas buiten het gebouw begint.
Re: vluchtroute
Naam:
Leon (datum: 20-01-2016 09:05)

Even chargerend: Mooi dat je buiten bent, maar wat koop je daar voor als je niet naar de openbare weg kunt vluchten? Als ik op het dak ga staan ben ik ook buiten, maar dat accepteren we ook niet als veilige oplossing...
Re: vluchtroute
Naam:
J. Bolte (datum: 20-01-2016 09:52)

Heel zwart wit bekeken is de definitie van een vluchtroute een "route die begint in een voor personen bestemde ruimte, uitsluitend voert over vloeren, trappen of hellingbanen en eindigt op een veilige plaats, zonder dat gebruik behoeft te worden gemaakt van een lift"

Onderaan de hellingbaan ben je nog niet op een veilige plaats. Pas later, in de artikeltekst zelf, wordt de openbare weg als 'veilige plaats' betiteld. In de definitie wordt geen onderscheid gemaakt tussen binnen en buiten het gebouw, dus je kunt er van uit gaan dat de HELE vluchtroute tot aan de veilige plaats over vloeren, trappen of hellingbanen moet voeren.

Op het moment dat je hellingbaan niet volgens het bouwbesluit is ontworpen, is ze waarschijnlijk te steil om als vluchtroute te dienen. Ook is het vaak niet mogelijk om de toegangsdeur handmatig 'direct te openen'.

Als ik bouwplantoetser zou zijn zou ik deze oplossing dan ook afkeuren.
Re: vluchtroute
Naam:
pino (datum: 20-01-2016 11:20)

misschien is het mogelijk om een smalle strook in de hellingbaan te voorzien van trede

een leuning zal door de hellingshoek waarschijnlijk geen voorschrift zijn
Reageer

Hoe werkt het?

Selecteer een vraag door te klikken op de onderwerpen van de gestelde vragen, waarna het bijbehorend antwoord zichtbaar wordt samen met daaronder de reacties.

Staat uw vraag er niet bij, dan kunt u deze ingeven

Aangeboden door:


[ S&W Consultancy ]

S&W Consultancy BV
Postbus 5185
4380 KD Vlissingen

Bij klachten of misbruik kunt u mailen naar:
e-mail bouwhelp@s-w.nl

We kunnen vragen helaas niet per e-mail beantwoorden. Antwoorden worden gegeven door gebruikers van de website als u uw vraag toevoegt.

Advies|Indeling|Ontwerp


[ Emma Interieuradvies]


emma-interieuradvies.nl