Zoek binnen het forum

Zoeken naar:   
Vraag: NEN 2443
Naam: KD (datum: 26-07-2012 08:49)

In tabel 6B van de NEN 2443 afmetingen van verschillende onderdelen in parkeergarages omschreven. Bij het parkeren onder een hoek van (bijvoorbeeld) 80graden mag de diepte van de parkeerstrook (aangeduid als P1) 5 meter zijn. Als ik in deze strook onder een hoek van 80 graden parkeerplaatsen van 2,50 breed uitzet houd ik een haaks parkeervak van 2500x4640mm over. Voldoet dat? Mag ik in de "restruimtes", de driehoeken achter de uitgezette parkeerplaatsen, binnen de parkeerstrook van 5 meter kolommen plaatsen?

Reageer
Re: NEN 2443
Naam:
Jeroen (datum: 26-07-2012 11:28)

2,5 m breed?
Daar kun je met goed fatsoen geen auto in kwijt.

Re: NEN 2443
Naam:
J. Bolte , van Yacht (datum: 26-07-2012 12:39)

@jeroen,
weer lekker bezig?
Re: NEN 2443
Naam:
Jeroen (datum: 26-07-2012 12:45)

Dat kun jij wel vinden, maar auto's worden steeds breder. Daar moet je met nieuwe parkeerplaatsen zeker rekening mee houden.
Je kunt natuurlijk ook redeneren dat parkeerchade jouw zorg niet is.
Re: NEN 2443
Naam:
J. Bolte , van Yacht (datum: 26-07-2012 12:49)

Het voordeel van schuin parkeren is dat je aanrijweg smaller mag zijn. Voor dat haakse parkeervak heb je dus waarschijnlijk onvoldoende wegbreedte. Je kunt wel proberen het verlies aan ruimte minimaal te houden door de schuine parkeeerplaatsen zo ver mogelijk naar de rand te schuiven, zodat je een grote driehoek overhoudt.

de kolommen mogen in de loze ruimte geplaats worden. de NEN geeft hierbij ook afstanden die je in acht moet nemen vanaf de rand van je parkeervak, onderzoek zelf even of je hieraan moet voldoen.

Constructief zul je ook even moeten kijken of er instortingsgevaar is bij een aanrijding van een dergelijke kolom. zo ja moet er aanrijdbeveiliging omheen.
Re: NEN 2443
Naam:
KD (datum: 26-07-2012 17:01)

De huidige NEN 2443 omschrijft zelfs de mogelijkheid om smallere parkeervakken te realiseren, tot een breedte van 2,30 meter! Bij een stallingsgarage tot 2,25 meter. De parkeerweg of de diepte van het parkeervak neemt daarmee wel toe.

Het is me duidelijk dat deze afmetingen aan de krappe kant zijn maar ze voldoen dus aan de norm en daar gaat het in dit geval even om.

Ik heb te maken met een kolommenstructuur van 14400-5400.

@ J.Bolte:
De parkeerplaatsen maximaal naar de rand schuiven heb ik gedaan. Een parkeereenheid van 5m, een parkeervakbreedte van 2,50 i.c.m. 80graden resulteert automatisch in een vakdiepte van 4,64m.
Als ik de ongebruikte driehoeken daarachter mag gebruiken voor het plaatsen van kolommen gaat het goed. De NEN zegt hier echter niets over.
Re: NEN 2443
Naam:
Jeroen (datum: 26-07-2012 17:52)

Die norm is inmiddels 12 jaar oud en gezien de ontwikkelingen in die 12 jaar kun je die norm voor wat de breedte van vakken wel asl achterhaald beschouwen.

Re: NEN 2443
Naam:
henk odijk , van bureau 1232 (datum: 26-07-2012 22:58)

Bedenk ook dat de NEN 2443 geen formele status heeft, gezond verstand blijft het belangrijkste. Wat dat betreft ben ik het wel een beetje met Jeroen eens. Garages die net aan de NEN 2443 voldoen zijn over het algemeen niks te ruim.
Re: NEN 2443
Naam:
J. Beltman , van Keypoint (datum: 30-07-2012 16:54)


In de huidige NEN 2443 wordt in de definitie van de parkeereenheid specifiek verwezen naar figuur 4 en 5. In figuur 5 is ook door u bedoelde driehoek die overblijft als parkeereenheid aangeduid. Hierin zouden geen kolommen mogen worden geplaatst, gezien de parkeereenheid daardoor niet volledig beschikbaar is voor het parkeren van voertuigen. Volgens de NEN 2443 zou het met deze uitleg niet mogen. Ondanks dat dit niet duidelijk vermeld staat, en plaatsing van kolommen in parkeervakken niet duidelijk wordt geadresseerd (er wordt alleen gesproken over kolommen naast parkeervakken).

Tot zover de oude NEN2443. Zoals terecht door Henk aangegeven is het belangrijk met gezond verstand te redeneren. In de praktijk heeft u natuurlijk gelijk dat de driehoek restruimte achter het parkeervak niet volledig gebruikt kan worden voor parkeren. Maar met gezond verstand zou de theoretische berekening van de restruimte in mijn ogen op basis van het ontwerpvoertuig moeten plaatsvinden (breedte 1,74 meter) welke in het midden van het vak parkeert, en niet op basis van de breedte van het parkeervak. Het gaat er namelijk om hoe ver de auto door kan rijden voordat de hoek van de bumper tegen de wand rijdt. Dit geeft een theoretische vakdiepte van 4,70 meter (breedte: 2,50 - 0,38 = 2,12 meter). Daarachter zouden kolommen kunnen worden geplaatst.

In de nieuwe NEN2443, die op dit moment in ontwikkeling is, wordt dit probleem wel geadresseerd. Het wordt in de nieuwe NEN 2443 toegestaan om kolommen te plaatsen in de door u bedoelde driehoek. De plaats waar de kolommen mogen staan wordt bepaald door het door u bedoelde haakse parkeervak te verlengen met 0,25 meter bij een stallingsgarage en 0,50 meter bij een openbare garage. De ruimte daarachter mag in de nieuwe NEN gebruikt worden voor plaatsing van kolommen. In uw geval wordt de lengte van de kolomvrije parkeervakdiepte bij een stallingsgarage bij 80 graden parkeren dus 4,89 meter.

Zoals in de reacties ook al is aangegeven, kijk met gezond verstand, en met name met een goede afweging tussen gebruiksgemak en praktische uitvoerbaarheid/kosten. Overigens is 2,50 meter breedte op dit moment een zeer gebruikelijke maat voor parkeervakken, en is naar mijn ervaring, zeker bij schuin parkeren, niet te smal.



Re: NEN 2443
Naam:
Jeroen (datum: 30-07-2012 17:44)

Stap maar een in een Ford Mondeo of een Citro?n C5 dan ervaar je wel dat het te smal is.
Zo bijzonder zijn dergelijke auto's niet.

Reageer

Hoe werkt het?

Selecteer een vraag door te klikken op de onderwerpen van de gestelde vragen, waarna het bijbehorend antwoord zichtbaar wordt samen met daaronder de reacties.

Staat uw vraag er niet bij, dan kunt u deze ingeven

Aangeboden door:


[ S&W Consultancy ]

S&W Consultancy BV
Postbus 5185
4380 KD Vlissingen

Bij klachten of misbruik kunt u mailen naar:
e-mail bouwhelp@s-w.nl

We kunnen vragen helaas niet per e-mail beantwoorden. Antwoorden worden gegeven door gebruikers van de website als u uw vraag toevoegt.

Advies|Indeling|Ontwerp


[ Emma Interieuradvies]


emma-interieuradvies.nl