Zoek binnen het forum
Vraag: tussenbordes hellingbaan parkeergarage
Naam: Kat (datum: 10-01-2012 10:00)
Hallo,
Een vraag over de NEN2443:
Een parkeerdek (geen stallinggarage) ligt 4,4m boven maaiveld en is (voor auto's) toegankelijk via een hellingbaan. De lengte van deze hellingbaan is vlgs. NEN2443 bij een maximale hellingspercentage van 10% 44m.
Nu denken wij de volgende alternatieve oplossing te hebben bedacht: Dmv. een tussenbordes delen we de hellingbaan in twee helften met een hoogte van elk 2,2m. Die zijn dan bij een percentage van 14% elk 15,7m lang. Met een tussenbordes van bijv. 5m komen wij dan uit op een totale lengte van 15,7+ 5+ 15,7= 36,4m.
Mag dat? Of zien we iets over het hoofd?
Alvast bedankt!
Kat
Reageer
Naam: Kat (datum: 10-01-2012 10:00)
Hallo,
Een vraag over de NEN2443:
Een parkeerdek (geen stallinggarage) ligt 4,4m boven maaiveld en is (voor auto's) toegankelijk via een hellingbaan. De lengte van deze hellingbaan is vlgs. NEN2443 bij een maximale hellingspercentage van 10% 44m.
Nu denken wij de volgende alternatieve oplossing te hebben bedacht: Dmv. een tussenbordes delen we de hellingbaan in twee helften met een hoogte van elk 2,2m. Die zijn dan bij een percentage van 14% elk 15,7m lang. Met een tussenbordes van bijv. 5m komen wij dan uit op een totale lengte van 15,7+ 5+ 15,7= 36,4m.
Mag dat? Of zien we iets over het hoofd?
Alvast bedankt!
Kat
Reageer
Re: tussenbordes hellingbaan parkeergarage
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 10-01-2012 11:00)
ik vind het persoonlijk wat vreemd dat de NEN een maximum stelt aan het hellingspercentage op grond van de afstand, omdat deze van elkaar afhankelijk zijn en met elkaar veranderen. Maar goed, wat je bedacht hebt zou kunnen, en je hebt nog geen overgangshellingen nodig. Let er wel op dat het bordes lang genoeg is om een wagen volledig op kwijt te kunnen.
Wat nog tegen je zou kunnen werken is dat je inwendige hoogte van de garage te laag is om boven het bordes de minimale hoogte van 2100 mm te halen. En 2100 mm is al krapjes, wanneer je bedenkt dat de wagens op die plek nog een beetje omhoogkomen bij het oprijden van de bovenste helling. Je hebt dus kans dat je het 'trapgat' op de begane grond dusdanig groot moet gaan maken dat je daar weer teveel m2 verliest.
Alternatief zou kunnen zijn dat je de bovenste helft zo lang mogelijk maakt (20 meter dacht ik bij 14%), en het bordes niet exact in het midden van de verdieping legt.
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 10-01-2012 11:00)
ik vind het persoonlijk wat vreemd dat de NEN een maximum stelt aan het hellingspercentage op grond van de afstand, omdat deze van elkaar afhankelijk zijn en met elkaar veranderen. Maar goed, wat je bedacht hebt zou kunnen, en je hebt nog geen overgangshellingen nodig. Let er wel op dat het bordes lang genoeg is om een wagen volledig op kwijt te kunnen.
Wat nog tegen je zou kunnen werken is dat je inwendige hoogte van de garage te laag is om boven het bordes de minimale hoogte van 2100 mm te halen. En 2100 mm is al krapjes, wanneer je bedenkt dat de wagens op die plek nog een beetje omhoogkomen bij het oprijden van de bovenste helling. Je hebt dus kans dat je het 'trapgat' op de begane grond dusdanig groot moet gaan maken dat je daar weer teveel m2 verliest.
Alternatief zou kunnen zijn dat je de bovenste helft zo lang mogelijk maakt (20 meter dacht ik bij 14%), en het bordes niet exact in het midden van de verdieping legt.
Re: tussenbordes hellingbaan parkeergarage
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 10-01-2012 11:01)
let dus ook goed op de vloerdikte van de BGG vloer en op eventuele balken/onderslagen/installaties ter plaatse van de randen van het trapgat.
Reageer
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 10-01-2012 11:01)
let dus ook goed op de vloerdikte van de BGG vloer en op eventuele balken/onderslagen/installaties ter plaatse van de randen van het trapgat.