Zoek binnen het forum

Zoeken naar:   
Vraag: Kantoor in bedrijfshal
Naam: HaVe (datum: 10-11-2011 17:03)

Een nieuwe bedrijfshal komt op 25m vanaf een spoorlijn. De ruimtelijke zaken zijn afgerond. In de toelichting staat dat spoorweglawaai geen probleem is, omdat het pand als niet geluidgevoelig wordt aangemerkt. Het pand bestaat voor 99% uit industriefunctie. Echter 1% is kantoorfunctie, waarbij de uitwendige scheidingsconstructie aan de spoorwegzijde ligt. Zijn de bouwbesluiteisen t.a.v. kantooorfunctie wel van toepassing, en dan met name bescherming tegen geluid van buiten?
Reageer
Re: Kantoor in bedrijfshal
Naam:
Jeroen (datum: 10-11-2011 17:10)

Waarom kantoorfunctie?
Oppervlak ook klein?
Werkruimte voor het opbergen van wat papieren o.d.?
Re: Kantoor in bedrijfshal
Naam:
Johan (datum: 10-11-2011 18:54)

Lekker advies Jeroen.
gewoon een bezemkast noemen en nergens aan voldoen. Ga jij ook zo met je mensen om??

Re: Kantoor in bedrijfshal
Naam:
Jeroen (datum: 10-11-2011 19:26)

Je mag best zo reageren Johan. De indruk wordt wekt dat het maar om een heel ondergeschiket ruimte gaat. Vraag is of je het wel als een kantoor moet zien.
Je kunt met oogkleppen op elke afzonderlijke ruimte in een bedrijfshal een kantoor noemen.
Dan kom je flink in de problemen met de regeltjes en krijg je te maken met een hele forse extra kostenpost bij nieuwbouw!
Re: Kantoor in bedrijfshal
Naam:
Johan (datum: 10-11-2011 20:23)

De vraagsteller geeft toch aan dat het om ene kantoor gaat. Dus kantoorfunctie. Dan krijg je inderdaad te maken met voorschriften van het Bouwbesluit (lees veiligheid en gezondheid). maar ja zoals vaker hier geconstateerd is en wordt wil jij niks met regels te maken hebben. Het zou me niks verbazen dat je aannemer bent die zeeer regelmatig op regelgeving wordt gewezen. En dat zal wel zijn reden hebben!
Re: Kantoor in bedrijfshal
Naam:
Wim (datum: 10-11-2011 21:06)

Geen aannemer, Jeroen lijkt me meer een constructeur, en de regeltjes qua sneeuw en wind die kent hij wel en alleen wil hij wel in geloven. Bouwbesluit ..... nooit ingezien, nooit begrepen, en daarom onzin voor hem.
Re: Kantoor in bedrijfshal
Naam:
Arko (datum: 10-11-2011 21:13)

Ik heb ooit een exact vergelijkbare situatie gehad. Een hal met een klein kantoortje. In de aanvraag hadden we deze als onbenoemde ruimte benoemd. Totdat na oplevering (en ingebruikname) toezichthouders van de gemeente en arbo-dienst kwamen controleren. Ik had 2 keuzes. Aanpassen of het gebruik staken. Het aanpassen heeft me het 3-voudige gekost!!! Dus gewoon aanvragen zoals je het wilt gebruiken. kost misschien iets meer, maar dan is het in 1x wel goed geregeld
Re: Kantoor in bedrijfshal
Naam:
Jeroen (datum: 10-11-2011 22:48)

Dan je hele bouw dimensioneren op een referentieperiode van 50 jaar en veiligheidsklasse 3.
Een kleine ruimte om af en toe wat licht administratief werk te verrichten is geen kantoorfunctie.
Vraagsteller wekt de indruk dat het daar om gaat.

Re: Kantoor in bedrijfshal
Naam:
Richard (datum: 11-11-2011 01:31)

Nee Jeroen,
Je moet lezen. Er is sprake van een kantoorfunctie. Er wordt niet aangegeven dat er af en toe maar iemand aanwezig is. Lekker makkelijk alles in je eigen voordeel lezen. Er zijn wel (gelukkig) mensen die willen voldoen aan de regelgeving!
Re: Kantoor in bedrijfshal
Naam:
Bart (datum: 11-11-2011 09:21)

Wacht anders tot 1 april 2012(Bouwbesluit 2012), dan vervallen de eisen voor geluidwering tegen geluid van buiten voor kantoorfuncties. Of dit wenselijk is, is een tweede.
Re: Kantoor in bedrijfshal
Naam:
HaVe (datum: 11-11-2011 09:24)

Heren, geen ruzie maken, daar vroeg ik niet om :-).

Deze keer betreft het een kantoorruimte, waar echt wel regelmatig mensen zitten, echter is de oppervlakte maar heel gering t.o.v. de bedrijfshal. Ook in de toelichting van het bestemmingsplan wordt geschreven dat: "Het voorliggende bestemmingsplan maakt het mogelijk dat in het plangebied de bedrijfsbebouwing wordt uitgebreid. De Wet geluidhinder beschouwt deze bedrijfsbebouwing niet als een geluidgevoelige functie. Derhalve is geen akoestisch onderzoek uitgevoerd." M.a.w. als we moeten controleren of de kantoorfunctie aan het bouwbesluit voldoet, zullen we alsnog een ak. onderzoek moeten laten uitvoeren om de geluidsbelasting op de gevel te bepalen.

Nou kan ik me voorstellen als we daar een echt kantoorgebouw gaan plaatsen, dat in het bp anders geregeld was, en had ik er zelf ook meer gevoel bij. Nu heb ik meer zoiets van, die mannen in de bedrijfshal worden ook niet speciaal beschermd tegen het geluid van buiten, moet dan het mannetje op kantoor wel een speciale behandeling krijgen. Die is trouwens wel blootgesteld aan het geluid vanuit de bedrijfshal, daar doen we niets aan.

Kan ik bijvoorbeeld niet zeggen dat het kantoormannetje (tekenaar van de in de fabriek te vervaardigen producten) onderdeel uitmaakt van het productieproces, dus in een productieruimte zit, dus onder industriefunctie valt?
Re: Kantoor in bedrijfshal
Naam:
Jeroen (datum: 11-11-2011 12:45)

Lees de definities er eens op na.
Re: Kantoor in bedrijfshal
Naam:
HaVe (datum: 11-11-2011 13:00)

Ha ha, het is een tekenaar en niet iemand van de administratie
Re: Kantoor in bedrijfshal
Naam:
Roelof Janssen (datum: 11-11-2011 20:59)

Een kantoorfunctie moet voldoen aan de eisen van het Bouwbesluit. Niet ieder kantoortje is een kantoorfunctie.
Desondanks moet rekening worden gehouden met de jurisprudentie van de Raad van State. Die kent, ongeacht de wetgeving, aan het verblijf van mensen in een kantoor binnen bescherming toe. Zie hierna (uitspraak van juli 2011):

2.11.3. Zoals de Afdeling eerder heeft overwogen in haar uitspraak van 2 september 2009, komt aan personen die in een KANTOOR verblijven niet noodzakelijk dezelfde bescherming toe als in het geval het een woning betreft. Hieromtrent komt het bevoegd gezag beoordelingsvrijheid toe.

Gelet op de ligging van het KANTOOR op een bedrijventerrein mocht het college zich op het standpunt stellen dat een hoge geluidbelasting op de gevel aanvaardbaar is mits het geluidniveau binnen niet te hoog is, omdat in het KANTOORgebouw overwegend binnen wordt gewerkt. Het deskundigenbericht vermeldt dat de binnengeluidniveaus van de kantoren op een juiste manier zijn berekend. Uit de Handleiding meten en rekenen Industrielawaai 1999 volgt dat het geluidniveau in een woning bepaald moet worden met gesloten ramen, buitendeuren en ventilatievoorzieningen. Gelet daarop heeft het college terecht de binnengeluidniveaus gemeten met gesloten ramen.

Naar het oordeel van de Afdeling kon het college voor de beoordeling van het binnengeluid aansluiten bij het bouwbesluit en het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer.

mvg Roelof
Re: Kantoor in bedrijfshal
Naam:
pino (datum: 12-11-2011 21:56)

Er is niemand die je verbied een ruimte met een industrie funtie beter te isoleren.
(er zijn industrie ruimte's waar zelf een operatiezaal bij in het niet valt maar dat ter zijde)

constructief is er een vrij groot verschil tussen een industrie functie en een kantoor.

Je kunt mischien beter een losse unit in die hal zetten

(uiteraadt moet je het kantoor isoleren ook tegen het binnen lawaai.
op kantoor draag je geen persoonlijke beschermings middelen zoals een productie medewerker)
Re: Kantoor in bedrijfshal
Naam:
Roy (datum: 13-11-2011 12:21)

Ik meen dat ergens staat omschreven dat wanneer bij een combinatiegbouw waarin een industriefunctie en een kantoorfunctie zijn gelegen, waarbij de kantoorfunctie < 10% van het GO is je niet hoeft te voldoen aan bijvoorbeeld een EPU berekening. De kantoorfunctie wordt dan gezien als ondergeschikt.

Ik heb zo geen artikelen e.d. bij de hand maar zal hier later op terug komen..
Re: Kantoor in bedrijfshal
Naam:
HaVe (datum: 14-11-2011 17:06)

Kijk, die laatste opmerking had ik ook in mijn achterhoofd, alleen kan daar ook geen regels bij vinden, maar dat zou uitkomst bieden. Als iemand daar meer van weet, houd ik mij aanbevolen.

Re: Kantoor in bedrijfshal
Naam:
Jeroen (datum: 14-11-2011 23:29)

Dat vind je niet.
Re: Kantoor in bedrijfshal
Naam:
HaVe (datum: 15-11-2011 10:00)

Hm, jammer.
Re: Kantoor in bedrijfshal
Naam:
HaVe (datum: 15-11-2011 10:57)

@pino,

mag een losse unit in de hal wel dan? Hoe zit dat dan met geluid, daglicht en ventilatie?

Re: Kantoor in bedrijfshal
Naam:
Jeroen (datum: 15-11-2011 18:10)

Als je alles volgens de regeltjes doet kom je er niet uit, tenzij je niet terugschrikt voor de hoge kosten.
Je kunt je afvragen of dat zo wel de bedoeling is geweest.
Waarschijnlijk niet onderkent bij het opstellen van het Bouwbesluit.
Niet signaleren door gemeenten, maar er wel "kreatief" mee omgaan.

Re: Kantoor in bedrijfshal
Naam:
HaVe (datum: 15-11-2011 22:57)

Soms signaleert een gemeente alles en heb je dus weinig keus als het niet te weerleggen is.
Re: Kantoor in bedrijfshal
Naam:
pino (datum: 16-11-2011 08:07)


Die unit moet uiteraadt voldoen
maar dat lijkt mij minder een probleem dan het hele pand dimensioneren op 1% van het gebruik.

Re: Kantoor in bedrijfshal
Naam:
Jeroen (datum: 20-11-2011 20:06)

Natuurlijk kan dat, maar het is wel onzinnig!
Reageer

Hoe werkt het?

Selecteer een vraag door te klikken op de onderwerpen van de gestelde vragen, waarna het bijbehorend antwoord zichtbaar wordt samen met daaronder de reacties.

Staat uw vraag er niet bij, dan kunt u deze ingeven

Aangeboden door:


[ S&W Consultancy ]

S&W Consultancy BV
Postbus 5185
4380 KD Vlissingen

Bij klachten of misbruik kunt u mailen naar:
e-mail bouwhelp@s-w.nl

We kunnen vragen helaas niet per e-mail beantwoorden. Antwoorden worden gegeven door gebruikers van de website als u uw vraag toevoegt.

Advies|Indeling|Ontwerp


[ Emma Interieuradvies]


emma-interieuradvies.nl