Zoek binnen het forum

Zoeken naar:   
Vraag: samenvallende vluchtwegen
Naam: Naomie (datum: 25-08-2011 09:51)

Voor een rookcompartiment in het gebouw is er spraken van samenvallende vluchwegen volgens Bouwbesluit artikel 2.156.

Nu is een samenvallend deel van de vluchtwegen mogelijk indien het oppervlakte van het rookcompartiment kleiner is dan in het artikel is gesteld.
Betreft dit oppervlakte enkel het rookcompartiment, vanwaar er samenvallende vluchtwegen zijn, of moet het oppervlakte van de overige rookcompartimenten die gebruik maken van deze route (maar ook andere vluchtroutes hebben) ook bij het totale oppevlakte worden bij opgeteld?
Reageer
Re: samenvallende vluchtwegen
Naam:
J. Bolte , van Yacht (datum: 25-08-2011 12:19)

wat staat er letterlijk in het artikel?
Re: samenvallende vluchtwegen
Naam:
Naomie (datum: 25-08-2011 13:57)

"In afwijking van het eerste lid, kunnen de eerste gedeelten van de twee vluchtroutes samenvallen, als de totale gebruiksoppervlakte aan rookcompartiment die is aangewezen op deze gedeelten, niet groter is dan de grenswaarde die is aangegeven in tabel 2.153."

DEZE GEDEELTE is het samenvallende gedeelte van de vluchtroute... Volgens mij betreft dit dus ook dus het opp. van het RC vanwaaruit er in 1 richting kan woren gevlucht. Nadeel is dat andere RC dus ook gebruik maken van dit "samenvallende" gedeelte waardoor het totaal aan gebruiksoppervlakte dus aanzienlijk groter wordt....
Re: samenvallende vluchtwegen
Naam:
B (datum: 25-08-2011 14:53)

Het lijkt mij er vrij duidelijk in te staan. Alle rookcompartimenten welke gebruik maken van dit samenvallende gedeelte, of ze nu wel of geen tweede vluchtroute hebben, moeten opgeteld worden
Re: samenvallende vluchtwegen
Naam:
Jack , van SA (datum: 25-08-2011 15:49)

Voor mij is het nog niet zo 'klip en klaar' dat ook het gbo van het RC met 2 vluchtmogelijkheden hier moet worden meegerekend. Dit RC is immers niet per definitie aangewezen op dit gedeelte van de vluchtroute. En als dat dan wel zo beschouwd zou moeten worden, dan volgt wellicht de vraag of je dat andere RC geheel of gedeeltelijk (50%) moet/mag meerekenen.
Re: samenvallende vluchtwegen
Naam:
J. Bolte , van Yacht (datum: 25-08-2011 16:12)

Volgens de SBR-boeken 'brandveilig ontwerpen en toetsen' (de brandweerbijbel zo'n beetje), is het uitgangspunt voor die regel het aantal personen wat van het samenvallende gedeelte gebruik gaat maken. Bij en RVVR is dat maximaal 25, bij een BRVVR maximaal 100. Dat kun je terugrekenen door de oppervlakte op de maximale bezettingsgraadwaarde te delen.

Dat zou dus inhouden dat je de RC's die een tweezijdige ontsluiting hebben gedeeltelijk mee moet rekenen. Dan krijg je natuurlijk meteen weer de discussie hoeveel oppervlakte er op een toegang moet worden 'toegewezen', dit hoeft namelijk geen 50% te zijn. De aanvrager is hier vrij in, zolang hij maar aan bijv. doorgangsbreedtes en loopafstanden blijft voldoen.

Het lijkt me dus zaak dat je voor de RC's met dubbele ontsluiting nagaat hoeveel oppervlakte je MINIMAAL op het samenvallende gedeelte kunt laten leunen. Daarna tel je de oppervlaktes van de RC's met samenvallende vluchtroutes, en de oppervlaktes van deze toegewezen gedeeltes bij elkaar op. Deze waarde moet onder de grenswaarde uit het Bb blijven.
Re: samenvallende vluchtwegen
Naam:
Loe (datum: 25-08-2011 16:40)

@bolte
Douze points :-)
Reageer

Hoe werkt het?

Selecteer een vraag door te klikken op de onderwerpen van de gestelde vragen, waarna het bijbehorend antwoord zichtbaar wordt samen met daaronder de reacties.

Staat uw vraag er niet bij, dan kunt u deze ingeven

Aangeboden door:


[ S&W Consultancy ]

S&W Consultancy BV
Postbus 5185
4380 KD Vlissingen

Bij klachten of misbruik kunt u mailen naar:
e-mail bouwhelp@s-w.nl

We kunnen vragen helaas niet per e-mail beantwoorden. Antwoorden worden gegeven door gebruikers van de website als u uw vraag toevoegt.

Advies|Indeling|Ontwerp


[ Emma Interieuradvies]


emma-interieuradvies.nl