Zoek binnen het forum

Zoeken naar:   
Vraag: Wabo, twee manieren van bestemmingsplan ontheffing?
Naam: Rob (datum: 19-06-2011 17:30)

Stel ik heb een bouwplan wat niet aan het bestemmingsplan voldoet. Als ik het goed begrijp (ahum) zijn er 2 manieren om tot een gewijzigd bestemmingsplan te komen en dus goedkeuring voor het bouwplan te komen?

1) Uitgebreide omgevingsvergunning indienen via omgevingsloket. Aanvraag wordt dan behandeld en achter de schermen van het omgevingsloket getoetst (Bibob, welstand, VVBG etc.). Misschien vragen ze nog aanvullingen (RO) en in het goede geval wordt de wijziging in werking gezet. Na de 26 weken daarna 6 weken bezwarentermijn en in het gunstige geval kun je bouwen.

2) Herziening bestemmingsplan aanvragen bij de gemeente (middels formuliertje en tekeningen). Zowiezo moet je dan een ruimtelijke onderbouwing aanleveren, flora & fauna onderzoek etc in werking zetten. Kostbare aangelegenheid maar snellere procedure (12 weken).

Klopt dit of is dit te kort door de bocht?

PS. is herziening hetzelfde als wijziging?
Reageer
Re: Wabo, twee manieren van bestemmingsplan ontheffing
Naam:
Bart (datum: 19-06-2011 18:17)

Wanneer uw plan niet binnen het bestemmingsplan past. Dien je de omgevingsvergunningaanvraag met de aanvraag voor ontheffing op het bestemmingsplan.

De gemeente zal dan beslissen of ze ontheffing willen verlenen hierop.




Re: Wabo, twee manieren van bestemmingsplan ontheffing
Naam:
tim (datum: 19-06-2011 23:28)

een volledige herziening van het bestemmingsplan kost toch gauw 6 tot 9 maanden (afhankelijk van het vooroverleg en eventuele bezwaren). deze termijn start nadat is besloten om de procedure op te starten. voor sommige gemeenten is dit enkele jaren...


Re: Wabo, twee manieren van bestemmingsplan ontheffing
Naam:
J. Bolte , van Yacht (datum: 20-06-2011 09:01)

De twee smaken zijn projectprocedure volgens de Wabo (een ontheffingsvorm) of een nieuw bestemmingsplan laten vaststellen. Voor beide procedures geldt de 26 weken termijn, dat is er echter wel een 'van orde', dus je moet er zelf achteraan om de gemeente eraan te houden.

'Vroegah' was het zo dat een projectbesluit binnen een jaar geincorporeerd moest worden in een bestemmingsplan. Deze eis is komen te vervallen. Dat houdt een risico in, omdat een projectbesluit het BP dus niet automatisch wijzigt kan het zijn dat je onzekerheid hebt in de toekomst over de 'houdbaarheid' en de uitbreidingsmogelijkheden van je perceel.

De gevoerde onderzoeken zijn veelal hetzelfde, en veel gemeenten hebben er de voorkeur voor met postzegelplannetjes te werken boven de projectprocedures omdat ze dan de vertaalslag over kunnen slaan. Hierom zijn wijzigingen vaak iets goedkoper dan projectbesluiten qua leges.

Houdt wel in de gaten dat wanneer je een bouwtoestemming aanvraagt (bouwvergunning), deze niet automatisch gekoppeld is aan een postzegelprocedure. Het is dus het makkelijkst eerst een nieuw BP te laten maken, en wanneer dat eenmaal ter inzage is gelegd pas een bouwtoestemming aan te vragen. Op dat moment is er wel een koppeling tussen die twee. Of je kunt een voorbereidingsbesluit laten nemen voor dat gebiedje, dan is de koppeling er ook.
Reageer

Hoe werkt het?

Selecteer een vraag door te klikken op de onderwerpen van de gestelde vragen, waarna het bijbehorend antwoord zichtbaar wordt samen met daaronder de reacties.

Staat uw vraag er niet bij, dan kunt u deze ingeven

Aangeboden door:


[ S&W Consultancy ]

S&W Consultancy BV
Postbus 5185
4380 KD Vlissingen

Bij klachten of misbruik kunt u mailen naar:
e-mail bouwhelp@s-w.nl

We kunnen vragen helaas niet per e-mail beantwoorden. Antwoorden worden gegeven door gebruikers van de website als u uw vraag toevoegt.

Advies|Indeling|Ontwerp


[ Emma Interieuradvies]


emma-interieuradvies.nl