Zoek binnen het forum
Vraag: Rookvrije vluchtroute - bergingen
Naam: Jeroen (datum: 23-03-2011 12:19)
Een appartementencomplex met een [buiten] galerij ontsluiting. Vanuit deze buiten galerij ga je een trappenhuis met lift in [rookvrije vluchtroute].
Op de begane grond in dit trappenhuis liggen de individuele bergingen van deze appartementen. Moeten deze bergingen [8 stuks, totaal ca. 35m2] in een apart brandcompartiment liggen en dus een 60min. scheiding hebben met het trappenhuis/verkeersruimte? [rookvrije vluchtroute].
De bergingen zijn aangeduid als 'overige gebruiksfunctie'.
Volgens art 2.104 lid 8 hoeven deze dus niet in een brandcompartiment te liggen. Mogen ze dan onderdeel uitmaken van de rookvrije vluchtroute en zou daarom dus ook geen brandscheiding nodig zijn tussen de verkeersruimte [rookvrije vluchtroute] en de bergingen? [dus geen 60min. brandwerende deuren nodig met deurdrangers].
Is deze laatste beredenering correct?
Reageer
Naam: Jeroen (datum: 23-03-2011 12:19)
Een appartementencomplex met een [buiten] galerij ontsluiting. Vanuit deze buiten galerij ga je een trappenhuis met lift in [rookvrije vluchtroute].
Op de begane grond in dit trappenhuis liggen de individuele bergingen van deze appartementen. Moeten deze bergingen [8 stuks, totaal ca. 35m2] in een apart brandcompartiment liggen en dus een 60min. scheiding hebben met het trappenhuis/verkeersruimte? [rookvrije vluchtroute].
De bergingen zijn aangeduid als 'overige gebruiksfunctie'.
Volgens art 2.104 lid 8 hoeven deze dus niet in een brandcompartiment te liggen. Mogen ze dan onderdeel uitmaken van de rookvrije vluchtroute en zou daarom dus ook geen brandscheiding nodig zijn tussen de verkeersruimte [rookvrije vluchtroute] en de bergingen? [dus geen 60min. brandwerende deuren nodig met deurdrangers].
Is deze laatste beredenering correct?
Reageer
Re: Rookvrije vluchtroute - bergingen
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 23-03-2011 20:30)
Brandcompartimentering en vluchten hebben weinig met elkaar te maken. Waar je naar moet kijken is dan ook niet naar de brandwerendheid, maar de rookwerendheid. Die is indirect wel weer af te leiden van de brandwerendheid, maar om te bepalen of ze nodig is gebruik je andere uitgangspunten.
Een reden om de rookwerendheid van een vluchtroute te droppen, is dat ze grenst aan de buitenlucht of een niet-besloten ruimte. Dat is hier niet het geval. Je zult dus wel degelijk nog moeten onderzoeken of rook geen gevaar vormt mocht er een brand in de bergingen uitbreken.
Reageer
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 23-03-2011 20:30)
Brandcompartimentering en vluchten hebben weinig met elkaar te maken. Waar je naar moet kijken is dan ook niet naar de brandwerendheid, maar de rookwerendheid. Die is indirect wel weer af te leiden van de brandwerendheid, maar om te bepalen of ze nodig is gebruik je andere uitgangspunten.
Een reden om de rookwerendheid van een vluchtroute te droppen, is dat ze grenst aan de buitenlucht of een niet-besloten ruimte. Dat is hier niet het geval. Je zult dus wel degelijk nog moeten onderzoeken of rook geen gevaar vormt mocht er een brand in de bergingen uitbreken.