Zoek binnen het forum

Zoeken naar:   
Vraag: vluchten vanaf toegang rookcompartiment
Naam: Sander B, van architect (datum: 18-02-2011 16:43)

Een hotelkamer is een subbrandcompartiment en tevens rookcompartiment.

vanaf de toegang van een rookcompartiment (=hotelkamer) dienen in beginsel 2 rookvrije vluchtrouten te lopen.

In ons geval stap je uit de deur van de hotelkamer een gang in. Linksaf naar een trappenhuis, rechtsaf de gang door langs diverse kamers, aan einde van de gang door een door waardoor je in een verblijfsruimte komt. (bijeenkomstfunctie) vervolgens weer door een deur en een trappenhuis in.

De deur tussen gang en bijeenkomstfunctie is 30min WBDBO. Maar de ruimte achter de deur is een verblijfsruimte. De rookvrijevluchtroute wordt onderbroken.
volgens mij mag dit niet...of kan het wel?

Reageer
Re: vluchten vanaf toegang rookcompartiment
Naam:
Loe (datum: 18-02-2011 18:35)

Zodra je door een brandscheiding bent, begint daar een rookvrije vluchtroute.
Immers de brand ligt achter je, in de ruimte achter de deur waar je vandaan bent gekomen.

Re: vluchten vanaf toegang rookcompartiment
Naam:
Sander B , van architect (datum: 21-02-2011 08:14)

dank loe, voor je reactie. Maar het is niet echt een antwoord op mijn vraag....
Re: vluchten vanaf toegang rookcompartiment
Naam:
J. Bolte , van Yacht (datum: 21-02-2011 10:44)

@Loe,

snap je opmerking niet helemaal. Het maakt voor vluchten niet zoveel uit waar de brand is, die kan overal in het gebouw ontstaan. De regels voor het vluchten zijn gebaseerd op rookverspreiding/rookproductie.

@vraagsteller

Qua regelgeving zou het op zich wel kunnen, je hoeft niet per se door een verkeersRUIMTE te vluchten, je mag ook verkeersROUTES instippelen in ruimtes. Probleempje daarbij is wel vaak dat de hele ruimte dan aan de strenge materiaal-eisen voor een rookvrije vluchtroute moet voldoen, en dat je met enige zekerheid moet kunnengaranderen dat die vluchtroute ook beschikbaar blijft. Je kunt er dus niet zomaar tafeltjes of counters neerzetten. In sommige gevallen vraagt de brandweer zelfs om de vluchtroute op de vloer aan te duiden met een afwijkende vloerbedekking of een markering.

Voor de vluchtroute gelden verder de normale eisen m.b.t. detectie, draairichtingen etc.

Let er ook op dat je qua opvang- en doorstroomcapaciteit in de problemen zou kunnen komen wanneer de bijeenkomstfunctie in gebruik is door grote aantallen personen.
Re: vluchten vanaf toegang rookcompartiment
Naam:
J. Bolte , van Yacht (datum: 21-02-2011 10:45)

Ow, en ook nog: Wanneer je die route instippelt, worden de gedeeltes naast deze route afzonderlijke ruimtes (hoewel niet fysiek afgescheiden van elkaar). Je moet onderzoeken of deze ruimtes op zichzelf nog aan de eisen ervoor voldoen.
Re: vluchten vanaf toegang rookcompartiment
Naam:
Sander B , van architect (datum: 21-02-2011 14:13)

@bolte.

duidelijk en helder antwoord. Dank daarvoor. Nog 1 vraag misschien. Op welke manier kan ik dit interpreteren uit het bouwbesluit. Dat vind ik een beetje lastig...
Re: vluchten vanaf toegang rookcompartiment
Naam:
J. Bolte , van Yacht (datum: 22-02-2011 09:39)

Om te beginnen uit de begripsomschrijving in art. 1. Bij 'verkeersroute'. Ook wil het nog wel eens verhelderend werken het 'Praktijkboek bouwbesluit' van VROM erbij te houden. Dit kun je als PDF zo downloaden.
Reageer

Hoe werkt het?

Selecteer een vraag door te klikken op de onderwerpen van de gestelde vragen, waarna het bijbehorend antwoord zichtbaar wordt samen met daaronder de reacties.

Staat uw vraag er niet bij, dan kunt u deze ingeven

Aangeboden door:


[ S&W Consultancy ]

S&W Consultancy BV
Postbus 5185
4380 KD Vlissingen

Bij klachten of misbruik kunt u mailen naar:
e-mail bouwhelp@s-w.nl

We kunnen vragen helaas niet per e-mail beantwoorden. Antwoorden worden gegeven door gebruikers van de website als u uw vraag toevoegt.

Advies|Indeling|Ontwerp


[ Emma Interieuradvies]


emma-interieuradvies.nl