Zoek binnen het forum
Vraag: Vrije hoogte verkeersruimte
Naam: Sjoerd, van de Schermer (datum: 20-09-2010 10:40)
Project: Ontwerp bed and breakfast in bestaand pand
Vraag: Ik ben bezig met het ontwerp van een bed and breakfast in een oude boerderij. Op de eerste verdieping, ter plaatse van de gezamelijke verkeersruimte, bevinden zich houten dakdragers (zie bijlage). BB (hf 4 afd 4/3) geeft aan een minimale breedte van 1,2m en een vrije hoogte van 2,3m voor de verkeeruimte. Heb ik de wetgeving op de juiste manier geinterpreteerd, zie schetsen bijlage?
De gangbreedte (1,2m) geldt dus pas wanneer de dakliggers hoogtegrens van 2,3 "kruist"?
Alvast bedankt voor de reacties
Bijlage: Gangbreedte vs vrije hoogte verkeersruimte.pdf Reageer
Naam: Sjoerd, van de Schermer (datum: 20-09-2010 10:40)
Project: Ontwerp bed and breakfast in bestaand pand
Vraag: Ik ben bezig met het ontwerp van een bed and breakfast in een oude boerderij. Op de eerste verdieping, ter plaatse van de gezamelijke verkeersruimte, bevinden zich houten dakdragers (zie bijlage). BB (hf 4 afd 4/3) geeft aan een minimale breedte van 1,2m en een vrije hoogte van 2,3m voor de verkeeruimte. Heb ik de wetgeving op de juiste manier geinterpreteerd, zie schetsen bijlage?
De gangbreedte (1,2m) geldt dus pas wanneer de dakliggers hoogtegrens van 2,3 "kruist"?
Alvast bedankt voor de reacties
Bijlage: Gangbreedte vs vrije hoogte verkeersruimte.pdf Reageer
Re: Vrije hoogte verkeersruimte
Naam: Sebastiaan van Doorn , van Bouwadvies Betuwe (datum: 20-09-2010 11:16)
Dat klopt.
Naam: Sebastiaan van Doorn , van Bouwadvies Betuwe (datum: 20-09-2010 11:16)
Dat klopt.
Re: Vrije hoogte verkeersruimte
Naam: ak (datum: 20-09-2010 13:26)
Goed gedaan. In je schets staat dat de ruimte lager dan 2300 niet toegankelijk is, maar zo te zien is het wel degelijk toegankelijk en telt het wel mee voor de GBO.
De ruimte lager dan 2300 telt niet mee als verkeersruimte en hoeft niet apart benoemd te worden. Stippellijn 2300+vlr in de plattegrond tekenen is handig.
Naam: ak (datum: 20-09-2010 13:26)
Goed gedaan. In je schets staat dat de ruimte lager dan 2300 niet toegankelijk is, maar zo te zien is het wel degelijk toegankelijk en telt het wel mee voor de GBO.
De ruimte lager dan 2300 telt niet mee als verkeersruimte en hoeft niet apart benoemd te worden. Stippellijn 2300+vlr in de plattegrond tekenen is handig.
Re: Vrije hoogte verkeersruimte
Naam: Sjoerd , van de Schermer (datum: 20-09-2010 14:11)
Bedankt voor de feedback!
Naam: Sjoerd , van de Schermer (datum: 20-09-2010 14:11)
Bedankt voor de feedback!
Re: Vrije hoogte verkeersruimte
Naam: Jack , van SA (datum: 21-09-2010 11:44)
Toch zit er iets 'kroms' in; stel dat je in die gang een deurkozijn zou plaatsen, dan moet/mag de vrije doorgang ter plaatse 0,85x2,3m zijn.
Nu komt er g??n deurkozijn, heb je feitelijk meer breedte (weliswaar over minder hoogte), en moet je over een breedte van 1,2m (ipv 0,85m) een hoogte van 2,3m realiseren.
Misschien mag je (deels) toetsen aan eisen bestaande bouw ??
Naam: Jack , van SA (datum: 21-09-2010 11:44)
Toch zit er iets 'kroms' in; stel dat je in die gang een deurkozijn zou plaatsen, dan moet/mag de vrije doorgang ter plaatse 0,85x2,3m zijn.
Nu komt er g??n deurkozijn, heb je feitelijk meer breedte (weliswaar over minder hoogte), en moet je over een breedte van 1,2m (ipv 0,85m) een hoogte van 2,3m realiseren.
Misschien mag je (deels) toetsen aan eisen bestaande bouw ??
Re: Vrije hoogte verkeersruimte
Naam: ak (datum: 21-09-2010 13:50)
Art. 4.12, lid 1 geeft dan ook een vrije breedte van 0,85m aan.
Alleen Art. 4.12, lid 6 eist een breedte van 1,2m, dus alleen in een toegankelijkheidssector. Ik ben er blij mee, dat hier geen deuren van 1,2m breed bij hoeven.
Reageer
Naam: ak (datum: 21-09-2010 13:50)
Art. 4.12, lid 1 geeft dan ook een vrije breedte van 0,85m aan.
Alleen Art. 4.12, lid 6 eist een breedte van 1,2m, dus alleen in een toegankelijkheidssector. Ik ben er blij mee, dat hier geen deuren van 1,2m breed bij hoeven.