Zoek binnen het forum

Zoeken naar:   
Vraag: hoofddraagconstructie en compartimentering
Naam: Angelique Delnoij-Niesten (datum: 15-12-2009 14:09)

We zijn bezig met het uitwerken van een 4 laagse scootmobielruimte, welke bij een bestaand woongebouw gerealiseerd wordt.
De constructie (staal) staat geheel op zichzelf en wordt alleen tbv stabiliteit verbonden met het woongebouw.
Vanuit de corridor komt er per verdieping een deur naar de scootmobielstalling.

Doordat we boven de 5 meter uitkomen, mag er op basis van compartimentering niet gereduceerd worden tussen de corridor en de scootmobielruimte. Dus geldt er een eis van 60 minuten

In feite gaan we uit van een overige gebruiksfunctie. Hierbij geldt echter geen eisen voor hoofddraagconstructie.

Klopt dit wel, als ik inderdaad de eisen op minimum niveau bekijk?
Het lijkt namelijk vreemd dat er op basis van het ene artikel niet gereduceerd mag worden en op basis van een ander artikel zelfs helemaal geen eisen zijn.
Reageer
Re: hoofddraagconstructie en compartimentering
Naam:
J. Bolte , van Yacht (datum: 15-12-2009 14:28)

WBDBO is niet hetzelfde als WTB... En waarom zie je je scooters niet als 'motorvoertuigen'?
Re: hoofddraagconstructie en compartimentering
Naam:
Angelique Delnoij-Niesten (datum: 15-12-2009 14:35)

Dat klopt natuurlijk dat wbdbo en WTB niet hetzelfde zijn, maar op de een of andere manier voelt het een beetje vreemd.

Ik beschouw de " scootmobielen" niet als motorvoertuigen omdat ze electrisch rijden.
Het zijn van die hulpmiddelen waarmee de senioren onder ons nog lange tijd redelijk mobiel kunnen zijn.
Daarmee vind ik ze niet echt passen onder die subgebruikfunctie.
En de omschrijving onder overige gebruiksfunctie voor personenvervoer komt ook niet echt in de buurt.
Re: hoofddraagconstructie en compartimentering
Naam:
J. Bolte , van Yacht (datum: 15-12-2009 15:35)

let er wel op dat de constructieve eis alleen kan vervallen wanneer er geen vluchtroutes door het object voeren.
Anders heb je natuurlijk nog de 30 minuten WTB eis.

Gezien de brandbaarheid van die scootmobielen, en het gevaar vooral met de wat oudere accu's, is een WBDBO geen slechte zaak. Ik neem aan dat er ook oplaadpunten daar zitten?

Waarom ga je er overigens vanuit dat een motorvoertuig een verbrandingsmotor zou moeten hebben? Dan zou een garage waarin alleen maar electra-wagens staan (toekomstmuziek, OK) dus geen eisen kennen...


Re: hoofddraagconstructie en compartimentering
Naam:
Angelique Delnoij-Niesten (datum: 15-12-2009 15:53)

Nee,
een vluchtroute loopt er niet doorheen.
Het is per verdieping een ruimte van ca 8,5*4,5 meter die aan de gevel wordt geplakt. En middels een deur verbonden wordt.

En betreffende de verbrandingsmotoren, was ik inderdaad ook al aan zoeken naar de precieze definitie/omschrijving van de in het bouwbesluit bedoelde motorvoertuigen.

We zullen echter ondanks dat er puur theoretisch geen eis is, toch een WTB voorzien.
Re: hoofddraagconstructie en compartimentering
Naam:
J. Bolte , van Yacht (datum: 15-12-2009 16:13)

Staal heeft vaak van zichzelf aleen redelijke weerstand tegen bezwijken. Ga je nog extra maatregelen treffen daarnaast?
Re: hoofddraagconstructie en compartimentering
Naam:
Angelique Delnoij-Niesten (datum: 15-12-2009 16:16)

Het is de bedoeling om op dit moment een en ander te bekleden met 25mm promatect.
Dit zal dan in ieder geval meegenomen worden in de prijsvorming.

Eventueel kan dan in een later stadium alsnog bekeken worden of het niet goedkoper is, om het staal een maatje groter uit te voeren, om op die manier de gekozen WTB te halen.

Dank in ieder geval voor het meedenken.
Re: hoofddraagconstructie en compartimentering
Naam:
J. Bolte , van Yacht (datum: 15-12-2009 16:49)

uit art. 1 van de wegenverkeerswet:

c. motorrijtuigen: alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning;
Re: hoofddraagconstructie en compartimentering
Naam:
Angelique Delnoij-Niesten (datum: 15-12-2009 17:46)

Uh,

Uit het reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV1990)

Hoofdstuk 1:

z. motorvoertuigen: alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsen, fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen, bestemd om anders dan langs rails te worden voortbewogen;

Lijkt me toch echt dat een scootmobiel tot de gehandicapten voertuigen behoort.
Dit staat ook nog onder punt R genoemd

r. gehandicaptenvoertuig: voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, niet breder is dan 1,10 meter en niet is uitgerust met een motor, dan wel is uitgerust met een motor waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer dan 45 km per uur bedraagt, en geen bromfiets is;
Re: hoofddraagconstructie en compartimentering
Naam:
J. Bolte , van Yacht (datum: 16-12-2009 11:01)

Die van jou is beter. :o)
Re: hoofddraagconstructie en compartimentering
Naam:
Jan Paul (datum: 16-12-2009 14:09)

Ik heb dit een tijdje geleden voorgelegd aan VROM.
Dit was hun antwoord:

Antwoord:
Motorvoertuigen zijn volgens de definitie van de Nederlandse Wegenverkeerswet voertuigen voorzien van een motor bestemd om anders dan langs rails te worden voortbewogen. Ook een met een electromotor aangedreven voertuig is een motorvoertuig.
Het lijkt ons zonder meer verstandig om een opstelruimte voor scootmobielen op te vatten als een ruimte voor het stallen van motorvoertuigen, en rekening te houden met het feit dat bij het opladen van accu's knalgas kan ontstaan, zodat bijzondere (ventilatie) maatregelen noodzakelijk zijn om een knalgasexplosie te voorkomen.
Met nadruk wijzen wij u ook op het nieuwe artikel 1a van de Woningwet, de zorgplicht. Uit dit artikel volgt dat de verantwoordelijkheid voor de veiligheid en gezondheid van de gebruikers van het gebouw verder gaat dan het plichtmatig voldoen aan de eisen van het Bouwbesluit 2003.

Verder wijzen wij u op de gemeentelijke bouwverordening waarin eisen worden gesteld aan het brandveilig gebruik van een gebouw. Deze bieden onder meer de mogelijkheid voor de gemeente om op te treden als vanwege het laden van scootmobielen een brandgevaarlijke situatie kan ontstaan, bijvoorbeeld door ophoping van knalgas, kortsluiting of oververhitting.

Met vriendelijke groet,
Helpdesk Bouwregelgeving

Uw vraag:
Ik ben bezig met een woningbouwproject. Inpandig bevinden zich bergingen met een oplaadpunt voor scootmobielen. Deze liggen in een overige gebruiksfunctie. Is dit een overige gebruiksfunctie voor het stallen van motorvoertuigen? Of worden hier alleen verbrandingsmotoren bedoeld. Waar vind ik de definitie van een motorvoertuig? Dit i.v.m. wel of niet ventileren van de ruimte

Re: hoofddraagconstructie en compartimentering
Naam:
Leon (datum: 16-12-2009 14:25)

Leuke vervolgvraag: hoe gaan we dan om met scootmobielopstelplaatsen in een centrale (gemeenschappelijke) verkeersruimte in een woongebouw? Die gang wordt uiteraard wel geventileerd, maar niet met de debieten die gelden voor een OGF voor motorvoertuigen...
Re: hoofddraagconstructie en compartimentering
Naam:
J. Bolte , van Yacht (datum: 16-12-2009 14:28)

VROM maakt al een klein foutje door te zeggen dat de Wvw over motorVOERTUIGEN spreekt. Dat is niet zo, daar gaat het over motorRIJTUIGEN. Klein verschil, maar je bent op zoek naar de definitie van een VOERTUIG.
Re: hoofddraagconstructie en compartimentering
Naam:
Angelique Delnoij-Niesten (datum: 16-12-2009 14:57)

De brandweer in betreffende gemeente wil sowieso dat scootmobielen in een apart brandcompartiment staan.

Bij nieuwbouw keuren ze een project af waarbij dit niet het geval is.

Interessante kwestie
Re: hoofddraagconstructie en compartimentering
Naam:
Leon (datum: 16-12-2009 15:25)

Ik vraag me af waar ze dat dan op baseren. Heb nu een project lopen waarbij de scoots in een inham in de gang worden geparkeerd, soort parkeerhaventje. De brandweer vond dit juist een mooie oplossing aangezien ze bij het vluchten dan niet de doorgang belemmeren...
Re: hoofddraagconstructie en compartimentering
Naam:
pino (datum: 16-12-2009 15:32)

opmerking:

Is een scootmobiel per definite een gehandicapten voertuig ?
Ofwel zijn alle gebruikers van de stalling gehandicapt ?

ten tijden van het tot stand komen van de verkeerswet in 1990 was dat waarschijlijk wel zo
maar als ik tegenwoordig om mijn heen kijk zie ik geregeld mensen op een dergelijk voertuig rijden die niet zichtbaar gehandicapt of in hun beweging beperkt zijn.

Re: hoofddraagconstructie en compartimentering
Naam:
Angelique Delnoij-Niesten (datum: 16-12-2009 15:59)

bijgaande tekst kom ik op nieuwsbank tegen

Brommobiel

Brommobielen zijn geen gehandicaptenvoertuigen, maar bromfietsen op drie of meer wielen met een open of gesloten carrosserie. In geval van een open carrosserie ("cabriolet") moeten bestuurder en passagier een helm dragen als het voertuig niet over gordels beschikt. Brommobielen volgen de verkeersregels voor auto's. Ze moeten dan ook net als auto's de rijbaan volgen en mogen dus niet op het fietspad of het voetpad rijden. Op grond van hun constructiesnelheid van ten hoogste 45 km/h mogen ze niet op autowegen en autosnelwegen rijden. Zij mogen ook niet rijden op wegen die gesloten zijn voor langzaam verkeer (bord C9). Brommobielen dienen aan de achterzijde een duidelijk herkenbaar bord te voeren waaruit de maximumsnelheid van 45 km/h blijkt. Zij worden gekentekend. Vanaf 2006 wordt ook voor de brommobiel het bromfietscertificaat vervangen door het bromfietsrijbewijs. Bij invoering van de tweede fase, naar verwachting in 2007, zal ook voor de brommobiel een theorie- en praktijkexamen worden ingevoerd waarbij het praktijkexamen afwijkt van dat van de snorfiets en de bromfiets.

Gehandicaptenvoertuig

Gehandicaptenvoertuigen zijn in beginsel (maar in de praktijk niet altijd) aangepast voor het gebruik door gehandicapten. Zij mogen niet breder zijn dan 1,10 meter.

Tot 1 januari 2010 mogen ook gehandicaptenvoertuigen van maximaal 1,20 meter breed op de openbare weg rijden, maar alleen binnen de bebouwde kom. De constructiesnelheid van gehandicaptenvoertuigen is maximaal 45 km/h. Voor gehandicaptenvoertuigen geldt geen helmdraagplicht. Zij mogen naar keuze gebruik maken van de rijbaan, het fietspad, het fiets-/bromfietspad of het voetpad. Het is de taak van de wegbeheerder ervoor te zorgen dat het fietspad niet door paaltjes ontoegankelijk wordt gemaakt voor gehandicaptenvoertuigen als die geen alternatief hebben. Voorbeelden van gehandicaptenvoertuigen zijn de elektrische rolstoel, de scootmobiel en op brommobielen gelijkende "autootjes" van 1,10 meter breed. De maximumsnelheden zijn dezelfde als voor bromfietsen


Deze is geschreven door Karla Peijs
Re: hoofddraagconstructie en compartimentering
Naam:
J. Bolte , van Yacht (datum: 16-12-2009 16:43)

zoek eens met google op 'scootmobiel motorvoertuig', dan kom je een site van Verkeer en Waterstaat tegen waarop het e.e.a. voor dit soort speciale voertuigen wordt uitgelegd.

Het is altijd de bedoeling van de wetgever geweest dat gehandicaptenvoertuigen voor gehandicapten bedoeld waren. Ze willen binnenkort ook de wet wijzigen waardoor een het alleen gehandicapten is toegestaan zo'n voertuig te besturen.

Je hebt daarnaast ook nog brommobielen, dat is weer een ander verhaal.
Re: hoofddraagconstructie en compartimentering
Naam:
J. Bolte , van Yacht (datum: 16-12-2009 16:47)

Die brandweer zal het waarschijnlijk gooien op 'opslag van gevaarlijke stoffen', maar dat is flinterdun. Laat ze maar eens aantonen dat de accu's een 'gevaarlijke stof' zijn volgens art. 2.1.5 van het gebruiksbesluit of volgens de Wet Milieubeheer. Dat lukt ze niet.

Wanneer je dan toch de analogie met auto's trekt: zelfs de benzine in een autotank valt niet onder dat soort opslag.
Re: hoofddraagconstructie en compartimentering
Naam:
Kees (datum: 16-12-2009 17:58)

Wat is nu eigenlijk precies het gevaar van zo'n ding?
Re: hoofddraagconstructie en compartimentering
Naam:
pino (datum: 16-12-2009 18:22)

@ Bolte
Lijkt me stug dat die wetswijziging er door komt
Met alle respect overigens
Een groot deel van de huidige gebruikers is eigenlijk alleen geen 18 meer en daardoor wat minder goed ter been e.d
Maar de meeste zullen het er niet mee eens zijn als je ze als gehandicapt wilt betitelen

Re: hoofddraagconstructie en compartimentering
Naam:
Leon (datum: 16-12-2009 20:06)

Het gebruik van het apparaat lijkt me niet interessant. Of de eigenaar nu invalide is of gewoon lui, die scooter zal er niet minder om branden/roken/ontploffen/etc.... Overigens is invalide inderdaad niet echt een lekkere benaming, minder-valide is passender.
Re: hoofddraagconstructie en compartimentering
Naam:
Leon (datum: 16-12-2009 20:10)

@Kees
Wat het gevaar is? Voorbeeldje --> http://www.brandpreventieforum.nl/forum/koffiehoek/scootmobiel-brand-apeldoorn-t926.html
Re: hoofddraagconstructie en compartimentering
Naam:
Klaas (datum: 17-12-2009 11:53)

Vluchtroute is duidelijk.
Maar levert zo'n ding op zich nu echt een verhoogd risico op brand.
Re: hoofddraagconstructie en compartimentering
Naam:
J. Bolte , van Yacht (datum: 17-12-2009 13:11)

Jazeker, de accu's van scootmobielen (vooral de oudere modellen) hebben de neiging om tijdens het opladen te oververhitten. Je hoort regelmatig dat er weer eens eentje in de fik is gevlogen. En het is voornamelijk kunststof, dat brand goed.

Ook in dat kader kan ik me voorstellen dat je ze in een apart compartiment wilt hebben wanneer ze allemaal bij elkaar staan.
Re: hoofddraagconstructie en compartimentering
Naam:
Klaas (datum: 17-12-2009 16:27)

Navraag: Inderdaad huidige accu's geen probleem.
Je zou dan via gebruik wat kunnen regelen.
Re: hoofddraagconstructie en compartimentering
Naam:
J. Bolte , van Yacht (datum: 18-12-2009 09:24)

@Klaas,

hoe dan? Je kunt die mensen niet verplichtten het laatste model scootmobiel aan te schaffen...

Persoonlijk lijkt me de 'parkeerhaven' aanpak die sommige brandweren hanteren de meest veilige. Je kunt dan met je scootmobiel tot bij de woning komen (die mensen hebben het ding ook niet voor niets), en je verkleint de kans dat bij brand van 1 scootmobiel er een oncontroleerbare brand ontstaat.
Re: hoofddraagconstructie en compartimentering
Naam:
Nikee , van brandweer (datum: 18-12-2009 12:24)

@ J. Bolte

Het lijkt mij waarschijnlijker dat die brandweer het gooit op art. 2.9.1 Gebruiksbesluit, zoals je zelf namelijk al aangaf hebben de accu's van scootmobielen (vooral de oudere modellen) de neiging om tijdens het opladen te oververhitten. Je hoort regelmatig dat er weer eens eentje in de fik is gevlogen. En het is voornamelijk kunststof, dat brandt goed.

Re: hoofddraagconstructie en compartimentering
Naam:
J. Bolte , van Yacht (datum: 20-12-2009 14:30)

@Nikee,

lees even terug, heb ik iets naar boven ook al aangegeven. De brandweer kan het daarop gooien, maar je haalt met die accu's nooit de hoeveelheid uit het gebruiksbesluit. Lijkt mij nogal een bluf dus, vooral wanneer je bedenkt dat bij bijv. auto's ook geen extra maatregelen nodig zijn voor de benzine die in de tank aanwezig is...
Reageer

Hoe werkt het?

Selecteer een vraag door te klikken op de onderwerpen van de gestelde vragen, waarna het bijbehorend antwoord zichtbaar wordt samen met daaronder de reacties.

Staat uw vraag er niet bij, dan kunt u deze ingeven

Aangeboden door:


[ S&W Consultancy ]

S&W Consultancy BV
Postbus 5185
4380 KD Vlissingen

Bij klachten of misbruik kunt u mailen naar:
e-mail bouwhelp@s-w.nl

We kunnen vragen helaas niet per e-mail beantwoorden. Antwoorden worden gegeven door gebruikers van de website als u uw vraag toevoegt.

Advies|Indeling|Ontwerp


[ Emma Interieuradvies]


emma-interieuradvies.nl