Zoek binnen het forum
Vraag: hellingbanen buiten
Naam: rick, van tu (datum: 11-12-2008 16:59)
als student architectuur aan de tu/e ben ik met een nogal complex stedenbouwkundig plan bezig. binnen dit plan bestaat een groot plein bestaande uit twee delen. een deel met hoogtepeil 0 en een deel met hoogtepeil+3000. Wanneer ik de hellingbaanhoeken voor rolstolgebruikers gebruik zou ik daar 62.8 meter voor nodig hebben (3 x 1op20 + 2x bordes van 1.4). Lijkt me nogal veel. In geneve doen ze dat toch ook niet? Zijn er specifieke norman voor hellingbanen buiten?
Reageer
Naam: rick, van tu (datum: 11-12-2008 16:59)
als student architectuur aan de tu/e ben ik met een nogal complex stedenbouwkundig plan bezig. binnen dit plan bestaat een groot plein bestaande uit twee delen. een deel met hoogtepeil 0 en een deel met hoogtepeil+3000. Wanneer ik de hellingbaanhoeken voor rolstolgebruikers gebruik zou ik daar 62.8 meter voor nodig hebben (3 x 1op20 + 2x bordes van 1.4). Lijkt me nogal veel. In geneve doen ze dat toch ook niet? Zijn er specifieke norman voor hellingbanen buiten?
Reageer
Re: hellingbanen buiten
Naam: Leon (datum: 11-12-2008 19:22)
'Lijkt me nogal veel' zeg je. Zou dat te maken kunnen hebben met het feit dat een hoogte van 3,0 meter doorgaans met een lift overbrugd wordt?
En afgezien van het feit dat het zoveel ruimte in beslag neemt: hoe denk je dat een ouder iemand in een rolstoel boven gaat komen, uitgaande van zijn/haar eigen kracht? Geloof me: die haalt dat niet. (Om nog maar te zwijgen over de afdaling!) Als je dat plein goed toegankelijk wilt maken zul je met een lift moeten gaan werken.
Naam: Leon (datum: 11-12-2008 19:22)
'Lijkt me nogal veel' zeg je. Zou dat te maken kunnen hebben met het feit dat een hoogte van 3,0 meter doorgaans met een lift overbrugd wordt?
En afgezien van het feit dat het zoveel ruimte in beslag neemt: hoe denk je dat een ouder iemand in een rolstoel boven gaat komen, uitgaande van zijn/haar eigen kracht? Geloof me: die haalt dat niet. (Om nog maar te zwijgen over de afdaling!) Als je dat plein goed toegankelijk wilt maken zul je met een lift moeten gaan werken.
Re: hellingbanen buiten
Naam: PT (datum: 11-12-2008 21:18)
Volgens mij is de norm in de openbare ruimte zelfs 1:25. Dit is natuurlijk iets typisch Nederlands. Echter als je in een rolstoel zit of slecht ter been bent dan is het weer stijl.
Als ontwerper van openbare ruimte vind ik wel de uitdaging om het mooi in het ontwerp op te lossen als je er een enkele keer mee te maken hebt.
Volgens mij zijn bij gebouwen hellingbanen van 1:10 toegstaan.
Naam: PT (datum: 11-12-2008 21:18)
Volgens mij is de norm in de openbare ruimte zelfs 1:25. Dit is natuurlijk iets typisch Nederlands. Echter als je in een rolstoel zit of slecht ter been bent dan is het weer stijl.
Als ontwerper van openbare ruimte vind ik wel de uitdaging om het mooi in het ontwerp op te lossen als je er een enkele keer mee te maken hebt.
Volgens mij zijn bij gebouwen hellingbanen van 1:10 toegstaan.
Re: hellingbanen buiten
Naam: Bas (datum: 11-12-2008 21:47)
je kunt overwegen om plateau's toe te voegen aan de hellingsbaan. dan kunnen de rolstoelers 'rusten'. voor een goed stedenbouwkundig plan moet je dit er toch in kunnen ontwerpen. zeker bij een zo'n groot plan.
nb wat heeft Geneve er mee te maken?
Naam: Bas (datum: 11-12-2008 21:47)
je kunt overwegen om plateau's toe te voegen aan de hellingsbaan. dan kunnen de rolstoelers 'rusten'. voor een goed stedenbouwkundig plan moet je dit er toch in kunnen ontwerpen. zeker bij een zo'n groot plan.
nb wat heeft Geneve er mee te maken?
Re: hellingbanen buiten
Naam: Bas (datum: 11-12-2008 21:49)
ik las te snel, je had al bordessen opgenomen.
Naam: Bas (datum: 11-12-2008 21:49)
ik las te snel, je had al bordessen opgenomen.
Re: hellingbanen buiten
Naam: Leon (datum: 12-12-2008 08:16)
Nu ik er nog even zo over nadenk, er staat me iets van bij dat een hellingbaan maximaal 0,5 hoogte mag overbruggen. Nu weet ik niet zeker of dit ook voor buitenruimtes geldt, zul je even moeten checken. Dat zou in ieder geval betekenen dat 2 plateau's te weinig is.
Dan nog even een tip: als je een goed ontwerp wilt maken adviseer ik je om zelf eens een half uurtje in een rolstoel rond te rijden (zelfstandig). Heb ik zelf ook eens gedaan tijdens mijn opleiding bouwkunde, dat is best wel een eye-opener. Mede daardoor durf ik wel te stellen dat een helling van 1:10 of een hoogte-overbrugging van 3 meter eigenlijk te belachelijk voor woorden is. Maar je moet het zelf een keer ervaren om daar gevoel bij te krijgen.
Naam: Leon (datum: 12-12-2008 08:16)
Nu ik er nog even zo over nadenk, er staat me iets van bij dat een hellingbaan maximaal 0,5 hoogte mag overbruggen. Nu weet ik niet zeker of dit ook voor buitenruimtes geldt, zul je even moeten checken. Dat zou in ieder geval betekenen dat 2 plateau's te weinig is.
Dan nog even een tip: als je een goed ontwerp wilt maken adviseer ik je om zelf eens een half uurtje in een rolstoel rond te rijden (zelfstandig). Heb ik zelf ook eens gedaan tijdens mijn opleiding bouwkunde, dat is best wel een eye-opener. Mede daardoor durf ik wel te stellen dat een helling van 1:10 of een hoogte-overbrugging van 3 meter eigenlijk te belachelijk voor woorden is. Maar je moet het zelf een keer ervaren om daar gevoel bij te krijgen.
Re: hellingbanen buiten
Naam: Angelique Delnoij-Niesten (datum: 12-12-2008 08:40)
Geneve zal erbij zijn gehaald, denk ik, omdat de straten daar al steiler zijn.
Moet zeggen dat we hier in Limburg daar vaker tegen aan lopen. De straten waaraan een gebouw liggen zijn vele malen steiler als de hellingbaan die vervolgens in of om een gebouw gerealiseerd mag worden.
De maximale hoogte (zonder tussenbordes) is toch 1 meter.
Naam: Angelique Delnoij-Niesten (datum: 12-12-2008 08:40)
Geneve zal erbij zijn gehaald, denk ik, omdat de straten daar al steiler zijn.
Moet zeggen dat we hier in Limburg daar vaker tegen aan lopen. De straten waaraan een gebouw liggen zijn vele malen steiler als de hellingbaan die vervolgens in of om een gebouw gerealiseerd mag worden.
De maximale hoogte (zonder tussenbordes) is toch 1 meter.
Re: hellingbanen buiten
Naam: Robin (datum: 12-12-2008 09:43)
Normaal maak je voor dit soort vraagstukken gebruik van het handboek toegankelijkheid (of NEN norm mbt toegankelijkheid).
3 meter overbruggen kan met hellingbanen, echter ja kan, omdat het een plein is, ook werken met plateau`s welke je met hellingbanen verbind. Zolang je onder de 60 cm blijft hoeft hier geen hekwerk voor te staan (enige valbeveiliging is wel noodzaak ivm de gebruikers) en kan je spelenderwijze je plein indelen en geheel toegankelijk houden voor minder valide gebruikers / kinderwagens e.d.
Succes met je opdracht, ben benieuwd wat het resultaat wordt.
Naam: Robin (datum: 12-12-2008 09:43)
Normaal maak je voor dit soort vraagstukken gebruik van het handboek toegankelijkheid (of NEN norm mbt toegankelijkheid).
3 meter overbruggen kan met hellingbanen, echter ja kan, omdat het een plein is, ook werken met plateau`s welke je met hellingbanen verbind. Zolang je onder de 60 cm blijft hoeft hier geen hekwerk voor te staan (enige valbeveiliging is wel noodzaak ivm de gebruikers) en kan je spelenderwijze je plein indelen en geheel toegankelijk houden voor minder valide gebruikers / kinderwagens e.d.
Succes met je opdracht, ben benieuwd wat het resultaat wordt.
Re: hellingbanen buiten
Naam: Joost (datum: 12-12-2008 10:32)
opzich wel interessante vraag inderdaad...hoe gaat men om met rolstoelgebruikers in bergachtige gebieden? of zelfs in steden als rome e.d. met veel hoogteverschillen? daar kunnen rolstoegebruikers ook niet zelfstandig een straat oprijden!
Naam: Joost (datum: 12-12-2008 10:32)
opzich wel interessante vraag inderdaad...hoe gaat men om met rolstoelgebruikers in bergachtige gebieden? of zelfs in steden als rome e.d. met veel hoogteverschillen? daar kunnen rolstoegebruikers ook niet zelfstandig een straat oprijden!
Re: hellingbanen buiten
Naam: Leon (datum: 12-12-2008 11:10)
@Joost
Klopt, in bergachtig gebied is dat inderdaad een probleem. Maar vergeet niet dat 'onze' taak doorgaans is om problemen op te lossen, niet om ze te creeren :-)
Bovendien ligt Rome niet in Nederland, dus ik denk niet dat ze zich daar bijster veel van de NEN-normen aantrekken ;-)
Naam: Leon (datum: 12-12-2008 11:10)
@Joost
Klopt, in bergachtig gebied is dat inderdaad een probleem. Maar vergeet niet dat 'onze' taak doorgaans is om problemen op te lossen, niet om ze te creeren :-)
Bovendien ligt Rome niet in Nederland, dus ik denk niet dat ze zich daar bijster veel van de NEN-normen aantrekken ;-)
Re: hellingbanen buiten
Naam: goud (datum: 12-12-2008 11:20)
Over toegankelijkheid van openbare ruimte is veel informatie op het internet te vinden bijv.in de "Nota Toegankelijkheid Openbare Ruimte
"van de gemeente Den Haag.
Zoek op google met de trefwoorden "Toegankelijkheid Openbare ruimte"
Naam: goud (datum: 12-12-2008 11:20)
Over toegankelijkheid van openbare ruimte is veel informatie op het internet te vinden bijv.in de "Nota Toegankelijkheid Openbare Ruimte
"van de gemeente Den Haag.
Zoek op google met de trefwoorden "Toegankelijkheid Openbare ruimte"
Re: hellingbanen buiten
Naam: rick (datum: 13-12-2008 13:51)
bedankt, heldere reacties. Geneve werd er inderdaad bijgehaald vanwege het hellende terrein. Het grappige is dat het project in arnhem is gesitueerd waar in de buitenwijken toch ook de nodige tamelijk steile heuvels zijn. Normen voor hellingen in de openbare ruimte komen mij dan ook soms over als modernistische, bureaucratische en vooral creativiteitsremmende ondingen maar ik begrijp natuurlijk ook dat rolstoelers niet vergeten moeten worden.
Naam: rick (datum: 13-12-2008 13:51)
bedankt, heldere reacties. Geneve werd er inderdaad bijgehaald vanwege het hellende terrein. Het grappige is dat het project in arnhem is gesitueerd waar in de buitenwijken toch ook de nodige tamelijk steile heuvels zijn. Normen voor hellingen in de openbare ruimte komen mij dan ook soms over als modernistische, bureaucratische en vooral creativiteitsremmende ondingen maar ik begrijp natuurlijk ook dat rolstoelers niet vergeten moeten worden.
Re: hellingbanen buiten
Naam: pino (datum: 15-12-2008 13:42)
Je moet wel onderscheid maken tussen binnen en buiten.
Buiten zijn er mmeestal alternatieven
zoals een omweg maken
met de auto gaan
Een rolstoel cq scootmobiel met aandrijving e.d.
Reageer
Naam: pino (datum: 15-12-2008 13:42)
Je moet wel onderscheid maken tussen binnen en buiten.
Buiten zijn er mmeestal alternatieven
zoals een omweg maken
met de auto gaan
Een rolstoel cq scootmobiel met aandrijving e.d.