Zoek binnen het forum

Zoeken naar:   
Vraag: Vluchtdeur
Naam: Tuno, van Gemeente zeewolde (datum: 16-03-2006 10:19)

Volstaat een overheuddeur of een roldeur als zijnde nooddeur/vluchtdeur bij bijvoorbeeld een lichte industriefunctie? En hoe zit het met zonder sleutel en/of los voorwerp te openen bij een electrisch aangestuurde uitvoering? En bij stroomuitval?
Reageer
Re: Vluchtdeur
Naam:
Jan Paul (datum: 16-03-2006 13:22)

Een nooddeur moet meedraaien in de vluchtrichting.
Re: Vluchtdeur
Naam:
Pieter (datum: 16-03-2006 22:41)

een roldeur heeft meestal nog een dorpel van 10 tot 15 cm endat is niet toegestaan in een vluchtweg. electrische deuren mag aalleen als die ontlokken bij brand dus handmatig te openen zijn
Re: Vluchtdeur
Naam:
E. Pennings , van Buro BOV (datum: 17-03-2006 09:14)

Lees de definitie van nooddeur nog maar eens na in het Bouwbesluit. Ik kan me niet voorstellen dat een overheaddeur/roldeur voor een gebruiker interessant is als nooddeur, aangezien hij hem verder nergens voor mag gebruiken.

Blijft dus over dat ie deur in een vluchtroute kan zijn. In dat geval moet de deur voldoen aan alle eisen voor een vluchtdeur (o.a. afmetingen, te openen zonder sleutel, drempelhoogte, etc.).

Wat je in de praktijk soms ziet, is dat er in een (grote) overheaddeur een loopdeur (die aan alle eisen voldoet) gemaakt wordt met het oog op vluchten.
Re: Vluchtdeur
Naam:
Klaas , van BB (datum: 17-03-2006 14:50)

Vluchtdeuren en nooddeuren zijn verschillende dingen. Lees de definite van nooddeur er maar op na. Verder spreekt het BB niet over 'met de vluchtrichting meedraaien' maar over 'niet tegen de vluchtrichting indraaien'. Een overheaddeur zal dat iig niet doen ;-)

Normaal gesproken worden overheaddeuren met een grendel (is geen los voorwerp) vastgezet en kun je ze bij stroomuitval handmatig bedienen.

De meeste brandweerkorpsen zullen een overheaddeur echter niet als vluchtdeur accepteren, maar ik geloof niet dat ze dat op grond van het BB kunnen eisen.
Re: Vluchtdeur
Naam:
Jan Paul (datum: 20-03-2006 15:25)

Artikel 2.171 draairichting deur

1. Een deur tussen een besloten ruimte waardoor een rookvrije vluchtroute voert, en een vluchttrappenhuis draait bij het openen niet tegen de vluchtrichting in.

2. Een deur die in de rookvrije vluchtroute ligt, draait bij het openen niet tegen de vluchtrichting in, indien de totale op die deur aangewezen gebruiksoppervlakte aan rookcompartiment, groter is dan de in tabel 2.166 aangegeven grenswaarde. Een nooddeur kan geen schuifdeur zijn.

3. Indien een deur van een toegang van een rookcompartiment niet tegen de vluchtrichting indraait, als bedoeld in artikel 2.148, vierde lid, draait geen enkele deur die in een rookvrije vluchtroute van dat rookcompartiment ligt, bij het openen tegen de vluchtrichting in. Een nooddeur kan geen schuifdeur zijn.

Draait niet tegen de vluchtrichting in en een nooddeur kan geen schuifdeur zijn.

Conclusie draait met de vluchtrichting mee.
Re: Vluchtdeur
Naam:
Klaas , van BB (datum: 20-03-2006 15:54)

No way.

Pak de definitie van nooddeur er maar eens bij.
Niet elke toegang van een RC is ook een nooddeur.
Re: Vluchtdeur
Naam:
J. Bolte , van Yacht (datum: 21-03-2006 09:29)

Ben het eens met Klaas (ook een keer! :o) )

Die overhead (met of zonder loopdeur) kan geen nooddeur in de bedoelde zin van het woord zijn omdat hij ook voor regulier verkeer wordt gebruikt. Een nooddeur is alleen voor nood-gebruik bestemd. Dit verschil is ontstaan door overheveling van de eisen uit de ARBO-wetgeving naar de bouwregelgeving.

Een reguliere ingang mag wel degelijk een schuifdeur zijn, om redenen die Klaas al aangeeft, maar daarmee bedoelen ze wel een voor mensen bestemde schuifdeur of draaideur (denk V&D), geen industrieele overhead. Ik kan me voorstellen dat de brandweer gaat steigeren wanneer je dit zo probeert toe te passen, omdat een deur welke dient ter ontvluchting van personen ook voor het gebruik door personen geschikt zou moeten zijn. Om de overhead op zichzelf geschikt te maken moet je aanpassingen doorvoeren die stukken meer kosten dan een loopdeur.

Een loopdeur, zoals al eerder aangegeven, is een goede optie. Met het tegen de richting indraaien zul je bij industrie waarschijnlijk niet op problemen stuiten, wanneer je het omrekent mogen er 37 mensen op aangewezen zijn voordat het draaien in de vluchtrichting plaats moet vinden. Zolang je opstap geen belemmering vormt voor de vluchtende personen (lager dan de evt. geeiste trapoptrede dus) geeft dit ook geen problemen.

Kijk wel even hoe je je vluchtroute-aanduiding wilt gaan verzorgen, je kunt het pictogram namelijk niet boven de deur kwijt... :o) Ernaast is meestal ook geen probleem, zolang het maar goed zichtbaar blijft.
Re: Vluchtdeur
Naam:
Klaas , van BB (datum: 21-03-2006 10:05)

Wat men met een reguliere schuifdeur bedoelt wordt volgens mij niet gedefinieerd in het BB. ;-)

Volgens mij ging het in dit geval om een lichte industriefunctie, waarbij het verblijven van mensen dus een ondergeschikte rol speelt. Dat betekent m.i. dat er ten eerste bijzonder weinig mensen gebruik zullen maken van deze vluchtmogelijkheid en ten tweede is de kans groot dat deze personen prima overweg kunnen met een overheaddeur. Ik zou dat op z'n minst meenemen in de discussie met de brandweer.

Een loopdeur in een overheaddeur is technisch gezien trouwens een hopeloze oplossing. Ik zou dat alleen toepassen als er echt geen andere opties zijn. Dan maar wat meer betalen en een goede loopdeur ernaast....
Reageer

Hoe werkt het?

Selecteer een vraag door te klikken op de onderwerpen van de gestelde vragen, waarna het bijbehorend antwoord zichtbaar wordt samen met daaronder de reacties.

Staat uw vraag er niet bij, dan kunt u deze ingeven

Aangeboden door:


[ S&W Consultancy ]

S&W Consultancy BV
Postbus 5185
4380 KD Vlissingen

Bij klachten of misbruik kunt u mailen naar:
e-mail bouwhelp@s-w.nl

We kunnen vragen helaas niet per e-mail beantwoorden. Antwoorden worden gegeven door gebruikers van de website als u uw vraag toevoegt.

Advies|Indeling|Ontwerp


[ Emma Interieuradvies]


emma-interieuradvies.nl